Auteur Topic: Juiste keuze?  (gelezen 803 keer)

Offline anniek_l

• Newbie!
  • *
  • Harmonica Rocks !
Juiste keuze?
« Gepost op: 06 januari, 2006, 20:51:45 »
Hey

Ik heb een vraagje.. ik heb de Hohner golden melody 20 aangeschaft en ik wilde ff weten of het wel echt wat is..?
Kan ik bijvoorbeeld wel de meeste liedjes hierop spelen?
En is het wel handig dat deze 2 gaatjes boven elkaar heeft voor een beginneling? of wordt het daar niet lastiger van?
Dan heb nog ff een vraagje.. waar zit de F op de mh? Als ik die schema's bekijk van halen en blazen kan ik de F niet vinden?

Groetjes Anniek

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Jervis

• Hero Member
  • Geslacht: Man
  • Heel Nederland aan de mondharmonica!
    • Business Harmonics
Re: Juiste keuze?
« Reactie #1 Gepost op: 08 januari, 2006, 19:22:02 »
Hoi Anniek,
Kijk op deze site eens rond naar allerlei berichten over de tremolo harp (dat type heb jij zo te horen ook, met zo'n dubbele rij gaten) en de overall mening is: leuk ding, maar niet geschikt voor serieuze toepassing. Je kunt er wel lol mee hebben!
Waar die F zit is afhankelijk van de toonsoort van je mondharmonica.

Offline anniek_l

• Newbie!
  • *
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #2 Gepost op: 09 januari, 2006, 15:39:29 »
ok, dankje!
Ik heb hem in C, dus dan is het eerste gaatje een C.., toch, als je erin blaast?
enne klopt het dat deze mh ieder gat 2 tonen bevat, bij blazen en bij halen een verschillende? Of is het juist zo dat blazen en halen telkens afwisseld? Heeft iemand voor de tonen ook nog eventueel een duidelijk schema, kan dat nergens vinden.. of heeft de Golden Melody C hetzelfde schema als een Hohner Bravo C (met 20 gaten)?
En kan ik wat met tabs die voor een bluesharp zijn geschreven met 10 gaten in C?

Groetjes,
Anniek

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
  • Geslacht: Man
    • www.tinuskoorn.nl
« Reactie #3 Gepost op: 11 januari, 2006, 16:49:29 »
Er zijn verschillende Golden Melodies:

deze:
http://www.matth-hohner-ag.de/de/Produkte/Produkte4.asp?Artikelname=Golden+Melody+Classic%2C+C%2DDur%2C+gold+eloxierte+Deckel

en deze:
http://www.matth-hohner-ag.de/de/Produkte/Produkte4.asp?Artikelname=Golden+Melody%2C+C%2DDur

De eerste is een blues harp, de 2e is een tremolo harmonica.

Bij een tremolo harmonica is het zo dat elk gat (of elke 2 gaten boven elkaar zag maar) maar 1 toon bevat. Blaas en zuig tonen wisselen elkaar dus steeds af.
De golden melody C tremolo heeft inderdaad dezelfde indeling als een Hohner Bravo in C.

Omdat alle noten op een andere plek zitten dan op een bluesharp heb je dus niets aan tabs die voor de bluesharp zijn geschreven.