Auteur Topic: Hoe speel ik 12 maten blues mee?  (gelezen 1946 keer)

Offline Vincent

• Newbie
  • *
  • Harmonica Rocks !
Hoe speel ik 12 maten blues mee?
« Gepost op: 06 januari, 2006, 21:06:00 »
Hallo mede-harpisten.
Ik ben een beetje begonnen met blues spelen samen met mijn vriendin die gitaar speelt. En ik heb moeite met het samen spelen met mijn vriendin en blues in het algemeen.
Een beetje soleren komt er wel goed vanaf, dan doedt mijn vriendin alleen het begeleiden met acoorden. Ik zou zelf nooit samen kunnen spelen om een melodie er uit voort te kunnen brengen.

12 maten blues en de noten die hier in voor komen snap ik.
Benden gaat mij niet goed af, hier ben ik nog aan het oefenen, dus een paar noten mis ik.

De eerste maat begin ik met 2 zuig, dat begint altijd lekker maar daarna weet ik nooit wat ik moet spelen en wordt het altijd maar een geklooi tussen de 1 Chord noten.
Bij de 5de maat? begin met de 4 blow omdat dat de basis noot is van de 4 chord, maar deze klinkt helemaal niet lekker en voorde rest komt er niks melodieus uit.
Dit gaat zo'n een beetje door tot de turnaround waar ik altijd standaard 2d 2d 2d 2d 2d 1d 1d 1d 1d speel, dat altijd voor een lekker einde zorgt.

Ik wil eens goed samen met mijn vriendin spelen zodat ik haar niet al het werk in er eentje laat doen. Heeft iemand voor mij: suggesties, wat ik misschien fout zou kunnen doen, artiesten met een niet te hoog nieveau die mij de magie van het combineren van chord noten kunnen leren of leuke tabs die ik kan leren?

Gegroet!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline waldorf

• Newbie!
  • *
  • Geslacht: Man
  • Harmonica Rocks ! (ook in Belgi
Re: Hoe speel ik 12 maten blues mee?
« Reactie #1 Gepost op: 09 januari, 2006, 16:36:23 »
ik weet niet echt iets van blues bij een gitaar maar ik weet wel en dat kan misschien wel de oorzaak zijn dat je op een Cmh moet spelen of dat anders de gitaar anders gestemd moet worden want anders is het gewoon onmogelijk dat het goed klinkt

suc6

Offline cornelvis

• Jr. Member
  • **
  • Bluesharp fanatic
    • Jackie D. Blues and Rock Band
« Reactie #2 Gepost op: 09 januari, 2006, 19:47:55 »
blues ladder oefenen en mee spelen met de grote der aarde help errug veel. Gitaar stemmen op de mondharp scheelt ook natuurlijk, maar goed, je moet ook de juiste mh pakken. Die gitaar staat als het goed is niet alleen op het gehoor gestemd, maar is dit wel het geval dan kan het vals klinken ja  ;D

gewoon doorrrrgaan....  ;)

neem eens een stukje (blues schemaatje van 5 minuten) op van die gitaar en oefen als er verder niemand bij is.
Greetzzz,

CornElvis
www.cornelvis.com[/url] www.jackied.nl[/url]

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
« Reactie #3 Gepost op: 11 januari, 2006, 17:03:13 »
Ik ben ooit begonnen met het spelen van boogie lijnen:

op het I akkoord:

2d 3d 4d 5b 5d 5b 4d 3d

(en dat herhalen om de 4 maten vol te krijgen)

en op de IV:

1b 2b 2d 3dbb 3db 3dbb 2d 2b

en dan weer terug naar I

op de V en IV kan je dan gewoon grondtonen van het akkoord spelen
en dan voor de laatste 2 maten weer een I loopje.

Offline sekke

• Newbie!
  • *
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #4 Gepost op: 10 maart, 2006, 19:20:01 »
Wat wilt de 'd' en de 'b' zeggen die bij de nummers staan?
Weet er niet veel van (bijna niks) en zou ook graag blues meespelen met een gitaar.

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
« Reactie #5 Gepost op: 11 maart, 2006, 00:57:00 »
de d en b staan voor draw en blow oftewel zuigen en blazen

Offline Ron

• Super Hero!
  • **
  • SoulBlower Harmonicas
    • De Mondharmonica Winkel
« Reactie #6 Gepost op: 11 maart, 2006, 18:47:55 »
Dag Vincent

Heb een blues 12 maten mp3 gemaakt, het is dezelfde maar dan 2 verschillende uitvoeringen, is leuk om mee? te oefenen, met de A harp gespeeld

groet

Ron

Offline maay

• Newbie
  • *
  • Monday ain`t happening
« Reactie #7 Gepost op: 11 maart, 2006, 21:34:06 »
Ron thanx man   
 Die 12 maten blues was voor mij ook abracadabra maar hier heb ik wel wat aan bedankt   Maay ::)