Tja, "to tube or not to tube"
Voor een 4x10 configuratie gaat mijn persoonlijke uit naar een solid state (SS) gelijkrichter.
In principe heeft het allemaal te maken met de uiteindelijke spanningsval over de gelijkrichter wanneer het gaat om "tone".
Een 5U4 gelijkrichter heeft namelijk de grootste spanningsval in de "Bassman" gelijkrichter-familie, de SS de minste.
Hoe meer spanningsval over de gelijkrichter, hoe minder headroom. Je tone wordt meer "mushig". Daarmee bedoel ik dat de noten meer in elkaar overlopen.
Hoe minder spanningsval, hoe meer headroom en definitie. Dit is vooral prettig wanneer je veel "single note" licks speelt.
Mijn "Harp Amp Deluxe" wordt standaard uitgeleverd met een SS gelijkrichter -> Super vet en strak!
Een leuk linkje over gelijkrichters vind je hier:
http://acruhl.freeshell.org/mga/main/rectifiers.htmlHet vervangen van de gelijkrichter heeft direct invloed op de spanningen op de eindbuizen. Theoretisch heeft dit dus tot gevolg dat je bij een wissel van gelijkrichter opnieuw dient te biassen.
In de praktijk zullen mensen dit niet snel doen, maar misschien wel aan te raden.
Een Bassman is "fixed bias", dit betekend dat je iedere keer wanneer je de eindbuizen vervangt je de versterker dient te biassen.
Met "Fixed" bedoelt men dat de negatieve roosterspanning van de eindbuis door middel van een vast weerstandsnetwerk op een bepaalde spanning wordt gehouden (ergens tussen de -45V en -60V afhankelijk van de russtroom). Dit is (wanneer het al niet gedaan is) meestal makkelijk te vervangen door een potmeter zodat je met een draai aan de knop alles netjes kunt afregelen.
Cya,
Marc