Auteur Topic: C in ...?  (gelezen 1138 keer)

Offline Aflevering

• Jr. Member
  • **
  • Harmonica Rocks !
C in ...?
« Gepost op: 19 augustus, 2011, 21:35:33 »
Ik heb vandaag na amper 2-3 maanden weer een special 20 mondharmonica doen sneuvelen (gisteren werkte draw 5 nog pak ze vandaag vast en ineens niet meer...)

Ik heb ze opengedaan en papiertje zachtjes onder om eventueel vuil te verwijderen etc... heeft allemaal niets geholpen en bij het dichtdoen schoof ik uit en is mijn blow 5 ook gesneuveld.
(begint toch duurder te worden dan ik dacht dit is al 2de mondharmonica die kapot is op 5-6 maanden tijd)

Nu wil ik nieuwe rietplaat kopen op de hohner site maar vroeg ik me iets af...
ik heb nog een special 20 C mondharmonica liggen en ik vind het precies nogal stom om dan een rietplaat van C te kopen toen ik zag dat alle andere beschikbaar zijn
ik zou nu dus een nieuwe A,F,G,... pakken (wat is het beste als 2de mondharmonica om eventueel aventoe al eens op te oefenen?)

Maar is het eigenlijk wel mogelijk een special 20 rietplaat van bv Bb in een special 20 C-mondharmonica te steken? (ik weet niet of dit uitmaakt qua vlotheid van spelen..?)

Bij special 20 is het niet mogelijk om de riets apart te vervangen zeker? Je kan ze in ieder geval niet apart kopen op de hohner site.

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Orff

• Super Hero
  • *
  • on te road again
Re: C in ...?
« Reactie #1 Gepost op: 19 augustus, 2011, 22:36:37 »
zolang je het bij special 20 houdt geen probleem welke toonaard reedplates je erin zet (of ze moeten 20 jaar oud zijn dan zitten er spijkers in t plastic)
ik zou een A pakken...ik hoop ook dat je alle schroefjes nog hebt.....
genoeg sites die ze wel hebben : wellicht Ron van mondharmonicawinkel en  anders http://www.harmonicas-direct.com/accessories/reed-plates/golden-melody-special-20-and-marine-band-reedplates verzending is niet duur btw....

enn nie uitschiete he *-)

Offline Aflevering

• Jr. Member
  • **
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #2 Gepost op: 19 augustus, 2011, 22:56:14 »
zolang je het bij special 20 houdt geen probleem welke toonaard reedplates je erin zet (of ze moeten 20 jaar oud zijn dan zitten er spijkers in t plastic)
ik zou een A pakken...ik hoop ook dat je alle schroefjes nog hebt.....
genoeg sites die ze wel hebben : wellicht Ron van mondharmonicawinkel en  anders http://www.harmonicas-direct.com/accessories/reed-plates/golden-melody-special-20-and-marine-band-reedplates verzending is niet duur btw....

enn nie uitschiete he *-)

Een A heeft momenteel ook mijn voorkeur denk ik, aangezien wel redelijk veel blues in A is precies. Ja voor de rest heb ik nog alles van schroefjes,... de site die je gaf heeft in ieder geval al goedkopere reedplates dan de 'officiele' hohner site dus ga eens bekijken qua verzending enso.

Eigenlijk zijn al mijn vragen met jou antwoord al beantwoord Maarten  :thumps:
maar nu stel ik me een 'diepere vraag'  ;D
de toonaarden zijn afhankelijk van de reedplaatjes maar hoe komt dit dan? omdat de reeds langer en korter zijn of anders zijn bijgeschaafd...?

Over het uitschuiven... een waar mysterie maar ineens gebeurde het, volgens mij begon ik geergerd te worden doordat het probleem nog niet opgelost was. Als ik er nieuwe in steek ga ik in ieder geval voorzichtig te werk!  :icbat:

Offline Orff

• Super Hero
  • *
  • on te road again
« Reactie #3 Gepost op: 19 augustus, 2011, 23:16:31 »
uhmm mooi zo  ;)  er zitten gewichtjes op het einde van de reedplates... die bepalen voor het grootste deel de toon... vandaar dat je door er iets af te veilen een hogere toon krijgt..... hoger antwoord hehe  zou niet weten hoe je ze veel zwaarder kan maken, beetje wel dan haal je iets weg op de plek waar de reed vast zit...... kun je mee hobbyen met je ouwe kapotte reedplates *-) je ken nie bijschaven alleen maar afschaven  :Lachen: :laugh: :Lachen:

Offline Léke

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • Geslacht: Man
  • In the blues scene I'm still young !!
    • www.motorspuiterij.nl
« Reactie #4 Gepost op: 20 augustus, 2011, 00:21:46 »
Hey Maarten weet je zeker dat je zomaar elke plaat op een C kam kunt zetten ? zijn rieten van een A niet langer dan die van een C ?

Lé  8)
Play the blues backwards ......, get your house , your car , your job , your money and  your wife back !!

Offline -Michel-

• Hero Member
« Reactie #5 Gepost op: 20 augustus, 2011, 00:22:54 »
de blues is dan in E en speel je in E op een A harp
2de positie / crossharp

toch?
mzzl

Offline Aart

• Hero Member
  • www.mighty-ya-ya.com
    • The Mighty Ya-Ya
« Reactie #6 Gepost op: 20 augustus, 2011, 00:28:30 »
Een A heeft momenteel ook mijn voorkeur denk ik, aangezien wel redelijk veel blues in A is precies.

Kleine tip:
Probeer eens "blues in E" op een A-harp te spelen, of "blues in A" op een D-harp. Of gebruik de zoekfunctie hierboven eens op de term "Crossharp" of "2e positie"
... I am no guitar-player. I am what ya' call a manipulator of instruments... (Dick Dale)

Offline Aart

• Hero Member
  • www.mighty-ya-ya.com
    • The Mighty Ya-Ya
« Reactie #7 Gepost op: 20 augustus, 2011, 00:30:46 »
Hey Maarten weet je zeker dat je zomaar elke plaat op een C kam kunt zetten ? zijn rieten van een A niet langer dan die van een C ?

Lé  8)

Ja en Nope..
... I am no guitar-player. I am what ya' call a manipulator of instruments... (Dick Dale)

Offline Orff

• Super Hero
  • *
  • on te road again
« Reactie #8 Gepost op: 20 augustus, 2011, 00:49:54 »
uhmm ik heb alles omgegooid en door elkaar gegooid ....zit maximaal 2mm verschil tussen de Bb en f# 1e drawreed edit lager is wel iets langer dus... zit iets verder naar achteren vast combs t zelfde...vandaar dat we per type ook standaard houten combs hebben  ;D

Uploaded with ImageShack.us

Offline Léke

• Global Moderator
  • Super Hero!
    • www.motorspuiterij.nl
« Reactie #9 Gepost op: 20 augustus, 2011, 01:02:58 »
Oké , maar nu is de info gecheckt i.p.v. gegokt  ;D  :thumps:

Goed bezig Maarten !

Lé  8)
Play the blues backwards ......, get your house , your car , your job , your money and  your wife back !!

Offline Orff

• Super Hero
  • *
  • on te road again
« Reactie #10 Gepost op: 20 augustus, 2011, 01:14:55 »
Goed bezig nehhh   zit zwaar te klooien met :

1          Devil Woman                Red Devils

2          Goin’to the Church        Red Devils

3          I’m Ready                     Red Devils

4          Stranger Blues              Cuban Heels
Keys weet ik wel maar tis zo versterkt en vervormd dat ik er nu nog helemaal nix mee kan... ik zou een demootje sturen hmmm....denk dat ik gewoon een keer mee ga doen...als ik mag hehe  :geenidee:

Offline Léke

• Global Moderator
  • Super Hero!
    • www.motorspuiterij.nl
« Reactie #11 Gepost op: 20 augustus, 2011, 01:26:52 »
Compleet of topic maar .... ga je het toch doen ?

Léke  8)

Offline Orff

• Super Hero
  • *
  • on te road again
« Reactie #12 Gepost op: 20 augustus, 2011, 01:44:27 »
Jah  wrom niet..... ben ik niet goed genoeg of bevalt het mij niet ken ik altijd nog iets anders doen toch.... alleen geen geld om nu al een vette versterker te kopuh  ;)

Offline Aflevering

• Jr. Member
  • **
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #13 Gepost op: 20 augustus, 2011, 10:33:27 »
uhmm ik heb alles omgegooid en door elkaar gegooid ....zit maximaal 2mm verschil tussen de Bb en f# 1e drawreed edit lager is wel iets langer dus... zit iets verder naar achteren vast combs t zelfde...vandaar dat we per type ook standaard houten combs hebben  ;D

Uploaded with ImageShack.us

Hieruit kan ik afleiden dat het niet mogelijk is om een andere reedplaat in een kam van de C te krijgen? Zit dat effe tegen... bedankt dat je het nog eens zo goed gecheckt hebt  ;)

Offline Aflevering

• Jr. Member
  • **
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #14 Gepost op: 20 augustus, 2011, 10:36:35 »
Kleine tip:
Probeer eens "blues in E" op een A-harp te spelen, of "blues in A" op een D-harp. Of gebruik de zoekfunctie hierboven eens op de term "Crossharp" of "2e positie"

Ja ik ken de Crossharp want kan in G op C spelen hé?
Daarom zou ik denk ik als 2de geen G pakken.
Maar eigenlijk is het dus mogelijk met een minimum aan mondharmonica's veel 'keys' te kunnen spelen als je altijd eerste en tweede positie speelt. Ik dacht voordien dat dit enkel bij een C mogelijk was.