Auteur Topic: C in ...?  (gelezen 1138 keer)

Offline Orff

• Super Hero
  • *
  • on te road again
Re: C in ...?
« Reactie #15 Gepost op: 20 augustus, 2011, 10:41:56 »
HoHo niet zo snel.... ik zag dat reeds iets anders zijn maar de reedplates zeker allemaal passen....combs (de plastic case) hetzelfde... dit kun je weer op de foto zien..die is niet zo duidelijk maar...alle sp 20 combs zijn hetzelfde...voor elke key ..zelfs de low harpjes
(op oude modellen na) ;D
enn Yup je kan op alle harps cross key spelen.....

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Aflevering

• Jr. Member
  • **
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #16 Gepost op: 20 augustus, 2011, 11:21:52 »
HoHo niet zo snel.... ik zag dat reeds iets anders zijn maar de reedplates zeker allemaal passen....combs (de plastic case) hetzelfde... dit kun je weer op de foto zien..die is niet zo duidelijk maar...alle sp 20 combs zijn hetzelfde...voor elke key ..zelfs de low harpjes
(op oude modellen na) ;D
enn Yup je kan op alle harps cross key spelen.....

Aha, ik vond dat de combs niet gelijk lagen langs de linkerkant en daarom dacht ik. Als je beter kijkt is het gewoon omdat de onderste ook rechts meer naar links ligt. My bad  :)
Nou dan doe ik het gewoon kei hard!  :Jam:

Offline Flipper

• Super Hero
  • *
  • Geslacht: Man
  • neen, je benD niet zover...
« Reactie #17 Gepost op: 20 augustus, 2011, 13:20:10 »
Ja ik ken de Crossharp want kan in G op C spelen hé?
Daarom zou ik denk ik als 2de geen G pakken.
Maar eigenlijk is het dus mogelijk met een minimum aan mondharmonica's veel 'keys' te kunnen spelen als je altijd eerste en tweede positie speelt. Ik dacht voordien dat dit enkel bij een C mogelijk was.
Ho eens even, crossharp werkt niet in 2 richtingen: speel je in 2e positie op C-harp --> G key, maar speel je in 2e positie op G-harp --> D.. Je zou hierover meer informatie kunnen krijgen via de zoekterm "kwintencirkel".

Er is een vuistregel hoe je de key van de 2e positie bepaalt van een gekozen harp: tel de noten tot de 5e noot, die vijfde noot is de key.

Vb. C-harp:

1: C,
2: D,
3: E,
4: F,

5: G --> key in 2e positie.

Ander voorbeeld: A-harp

1: A,
2: B,
3: C,
4: D,

5: E --> key in 2e positie.

Het hoogst haalbare minimum aan mondharmonica's om zoveel mogelijk keys te kunnen spelen is... 1. Tinus bijvoorbeeld kan in alle keys spelen met slechts één mondharmonica, maar dan spreken we allang niet meer van de 2e positie, maar ook van 3e positie, 4e, 5e, 2e flat, enz... De kwintencirkel geeft een goed beknopt overzicht weer van alle posities, het is wel wat theorie, dus of je zin hebt om ze te leren.. :bedroefd: ;D

Offline Aflevering

• Jr. Member
  • **
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #18 Gepost op: 20 augustus, 2011, 20:20:31 »
Ho eens even, crossharp werkt niet in 2 richtingen: speel je in 2e positie op C-harp --> G key, maar speel je in 2e positie op G-harp --> D.. Je zou hierover meer informatie kunnen krijgen via de zoekterm "kwintencirkel".

Er is een vuistregel hoe je de key van de 2e positie bepaalt van een gekozen harp: tel de noten tot de 5e noot, die vijfde noot is de key.

Vb. C-harp:

1: C,
2: D,
3: E,
4: F,

5: G --> key in 2e positie.

Ander voorbeeld: A-harp

1: A,
2: B,
3: C,
4: D,

5: E --> key in 2e positie.

Het hoogst haalbare minimum aan mondharmonica's om zoveel mogelijk keys te kunnen spelen is... 1. Tinus bijvoorbeeld kan in alle keys spelen met slechts één mondharmonica, maar dan spreken we allang niet meer van de 2e positie, maar ook van 3e positie, 4e, 5e, 2e flat, enz... De kwintencirkel geeft een goed beknopt overzicht weer van alle posities, het is wel wat theorie, dus of je zin hebt om ze te leren.. :bedroefd: ;D

Hehe ja die cirkel ken ik, vanbuiten leren zit er nog niet in komt met den tijd  ;)

Handig trucje wel!  :thumps: