Auteur Topic: Een Jaar Later  (gelezen 1934 keer)

Offline Orff

• Super Hero
  • *
  • on te road again
Re: Een Jaar Later
« Reactie #15 Gepost op: 27 augustus, 2011, 18:07:49 »
Wat heb jij toch tegen les? Moet jij alles van jezelf moeten leren kunnen? Misschien heeft Orff er nog een mooie theorie over.

Uhmm welke leertheorie wil je horen hehehe staat zoveel op papier.... er zijn mensen die leren door veel te lezen,en goed voor te bereiden, er zijn die dingen leren door ze vaak op dezelfde manier te doen, en er zijn mensen die leren door hetzelfde iedere keer op een andere manier te doen...

leerstijlen in jip en janneke... ikzelf ben iemand van hetzelfde doen op verschillende manieren, en soms leen ik likje/rifje dat ik hoor...In "het leren"  zit standaard een lijn in die stijgend is, stabiel blijft, beetje stijgen, dan weer stabiel etc.... Daarom is het wel goed om een cursus te volgen om je door de "dieptepunten" -lees rechte lijn- heen te helpen..Ook ik ga les nemen bij Ben, Ik werk helaas te onregelmatig, om de bluescursus te volgen vandaar.... ach jah je kan ook een post plaatsen en jezelf omlaag lullen...dan krijg je een heleboel opkikkers en ken je er weer tegenaan  lol @ Ray :Lachen: :laugh: :Lachen:

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Carl Comfort

• Hero Member
  • Boogie Chillen!
« Reactie #16 Gepost op: 27 augustus, 2011, 18:33:52 »
Ik loop al een jaar of drie met improvisatie te worstelen. Een oplossing heb ik niet, ik zie het ook nog steeds als m’n zwakste punt. Maar ik ben er wel anders overgaan denken, hetzij tergend langzaam ben ik er ook beter in geworden.

Orf en Ted hebben al goede tips gegeven, daar kan ik nog het eea aan toevoegen misschien.

Er zijn volgens mij maar weinig spelers die uit de blote kersenpit non-stop iets (goeds) kunnen spelen dat compleet nieuw voor ze is. Het is dus ook een definitie kwestie. Spelen met variaties en combinaties zodat je zelf en luisteraar niet verveeld raken is voor de gewone sterveling wel te doen. En is iets dat je moet leren denken denk ik, of misschien is het meer een proces waar je nooit klaar mee bent, ik weet het niet.

Maar hoe doe je dat?? Ik heb een paar realisaties en oefeningen die mij helpen.

•   Een lick is meer dan een serie noten. Wat de lick de ‘lick’ maakt is de ruimte die het inneemt binnen de maat/maten. De mogelijke volgorden van de noten is tot op zekere hoogte eindig maar in combinatie met waar je ze speelt en hoe lang je noten aanhoudt worden de mogelijkheden oneindig.

Dus stamp met je voet en speel een (bestaande) lick. Maak zoveel mogelijk variaties, met de lengte van noten of aantal noten dat je speelt etc. Al snel speel je dingen die je waarschijnlijk nooit eerder speelde, dan improviseer je toch?

•   Een lick in eenzelfde timing gespeeld kan ook eindeloos gevarieerd worden Door vibrato, handeffecten, dynamiek. Of ipv een 3 draw gebend speel je een 3-4 draw. Met de 4-5 kan je dat ook doen. Ipv een single note speel je een octaaf voor de verandering. Als je een lange vier draw wilt spelen, begin je ‘m eerst heel kort gebend en laat je ‘m omhoog komen, gescooped zeg maar. Dan zijn er nog minuscule variaties in timing en allerlei variaties in hoe je de noot kan ‘aanslaan’. Vanuit een open mondstand naar een single noot, zodat je eerst een beetje akkoord hoort. Glissandos, en vast nog veel meer, de hele wereld van tongue blocking buiten beschouwing gelaten.

•   Een andere improvisatie oefening ken ik van Gussow. Stamp met je voet (of gebruik een metronoom) neem twee noten: bijv 2 draw en 3 halve toon gebogen. Zie eens hoeveel variaties je alleen met die twee noten kunt spelen. Als je niets meer weet en te veel gaat herhalen gooi je er een volgende noot bij. 2 draw bend 4 blow etc.

•   Laatste wat me te binnen schiet. Als je een aantal wat langere licks kent, een paar turnarounds, en wat trucjes, kan je makkelijk wat rondjes 12 bar blues vullen door ze te combineren. Zo’n turnaround of lick hoef je op een gegeven moment niet meer noot voor noot te kennen, maar is meer een vaag concept. Je weet de begin en de eind noot én waar je ‘m gaat eindigen ongeveer. Op zo’n manier heb je allerlei ‘blauwdrukken’ om een blues te vullen en de daadwerkelijke uitvoering kun je improviseren.

Dit is nu meer de manier hoe ik het benader. Ik beheers dit alles nog lang niet naar tevredenheid, maar het schiet meer op dan me enkel ergerlijk verwonderen hoe sommige het voor mekaar spelen. Laatste tip die ik ook al las: ook iets bewust niet spelen is improviseren.

Offline Ray "Skinny Bones Bradley"

• Super Hero
  • *
  • Geslacht: Man
  • Repetitio est mater studiorum.
    • ZOEKT en gij zult VINDEN !!
« Reactie #17 Gepost op: 27 augustus, 2011, 19:07:26 »
@ Orff
Het is niet onzeker het is niet een valse bescheidenheid het is ook niet omlaag lullen.
Ik heb gewoon moeite met improviseren. Niet zo zeer moeite, het ontbreekt mij aan fantasie.
EN DAT FRUSTREERD  >:(

@Trudy
Ik heb niet zo zeer iets tegen les of tegen mensen die deze lessen geven.
Ray wil het graag allemaal zelf doen "THE HARD WAY" ( Dat pakt niet altijd goed uit moet ik zeggen  nonono )
Ook heb ik wat moeite met betalen voor iets wat ik zelf ook kan leren met geduld en hard werk.
De zang in Wasted Hoodooman en in Long Distance Call doe ik zelf.
THC-tetrahydrocannabinol is een psychoactieve stof die onder andere voorkomt in cannabis  :angel:

@Carl
Pittig stukje text. Er staan dingen in die ik wel weet maar zeker niet doe. En ja jouw text slaat mij er mee om mn oren dat dat wel moet gaan doen.
Spelen is leuker dan rifjes, licks, en tempo oefenen.
Het draait voornamelijk om geduld.
Vergis je niet tussen mijn persoonlijkheid en mijn houding... Mijn persoonlijkheid is wie ik ben.
Mijn houding hangt volledig af van wie jij bent..

S.B. Bradley

Offline Carl Comfort

• Hero Member
  • Boogie Chillen!
« Reactie #18 Gepost op: 27 augustus, 2011, 19:46:04 »

@Carl
Pittig stukje text. Er staan dingen in die ik wel weet maar zeker niet doe. En ja jouw text slaat mij er mee om mn oren dat dat wel moet gaan doen.
Spelen is leuker dan rifjes, licks, en tempo oefenen.
Het draait voornamelijk om geduld.

In alle eerlijkheid, ik schreef het ook een beetje voor mezelf om het nog eens op een rijtje te zetten. De frustratie is zeker herkenbaar. Ik weet niet of je het allemaal als strikte oefeningen moet zien. Dat licks op alle mogelijke manieren varieren, kan ook spelenderwijs. Zo doe ik het tenminste, misschien schiet het daarom wel voor geen meter op..hmm. Maar je voet, metronoom of backing track gebruiken tijdens spelen lijkt me wel essentieel.

Geduld is zeker een prettige eigenschap. Als je basis onder de knie hebt, zoals ik hoorde, dan begint het echte leren harpspelen, is m'n veronderstelling. Succes man

Offline Orff

• Super Hero
  • *
  • on te road again
« Reactie #19 Gepost op: 27 augustus, 2011, 20:01:14 »

Het is niet onzeker het is niet een valse bescheidenheid het is ook niet omlaag lullen.
Ik heb gewoon moeite met improviseren. Niet zo zeer moeite, het ontbreekt mij aan fantasie.
EN DAT FRUSTREERD  >:(

uhhm komop Ray ik herken je gevoel donders goed...daarom vind ik ook dat ik er grapjes over mag maken  ;)..vastzitten,er naast zitten..damm...net met een opname ook nog.... saai spelen etc.... dan ga ik verder met een nummertje dat ik leuk vind  going up to the country op het moment..E harp...word jij zo blij van  :icdans: en dan stop ik ermee..of ik ontdek iets nieuws en ga nog even door........fun hebben in hetgene wat je doet is het belangrijkste dat er is ..... O0

• Super Hero
  • *
« Reactie #20 Gepost op: 27 augustus, 2011, 21:45:21 »
uhhm komop Ray ik herken je gevoel donders goed...

En jij wilt zeggen dat dat gevoel niet mateloos frustreerd.... NOU MIJ WEL :laugh: :laugh: :laugh:
Vergis je niet tussen mijn persoonlijkheid en mijn houding... Mijn persoonlijkheid is wie ik ben.

S.B. Bradley

Offline Orff

• Super Hero
  • *
  • on te road again
« Reactie #21 Gepost op: 27 augustus, 2011, 21:56:40 »
Yeah   drom ga ik iedere keer maar topics posten als t effe niet lukt ....  ;) ooops   das heel vaak dus  :geenidee:

Offline Ron

• Super Hero!
  • **
  • SoulBlower Harmonicas
    • De Mondharmonica Winkel
« Reactie #22 Gepost op: 28 augustus, 2011, 14:58:12 »
Ray in mijn geval, 6 1/2 jaar later kom ik veel tegen wat jouw ook frustreerd soms en soms ook vaak ::) alhoewel je steeds bijleert in de stapjes die je maakt stel je automatisch ook steeds je doel waar je wilt komen een stapje hoger of bij.

Soms wil ik helemaal los gaan en loop dan toch vast.... bruikbare tips heb je al gehad....blijven genieten heb je al gehoord, één van de moeilijkste technieken het volhouden kende je al, jij en wij komen er wel als we maar doorgaan...keep harping ;) ; :)

Offline 2holedraw!

• Newbie
  • *
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #23 Gepost op: 31 augustus, 2011, 21:37:31 »
Tja, ook ik speel inmiddels (net iets langer dan) een jaar.

Ben ik tevreden? Ja en nee.
Ja omdat er in ieder geval vooruitgang is geboekt en nee omdat het gewoon niet snel genoeg gaat.

Ook ik doe het net als Ray "the hardway", zelf alles uitzoeken en oefenen, oefenen en nog eens oefenen.
Hoe ? Nou met youtube, gussow gelling etc. en vooral met mijn oren

Wat is er tegengevallen ?
Vooral de kwaliteit (lees de afstelling) van de harpjes. Heb er nu 7 en geen enkele is 100% OK.
Voor de duidelijkheid, het zijn allemaal out of the box Hohner en Suzuki's. Van ellende zelf maar mee aan het klooien geweest, soms helpt het, maar echt weten waar ik nou mee bezig ben...NEE. en het geduld heb ik er eigenlijk ook niet voor.

Ga ik er mee door?
Jazeker, kan niet meer zonder. Soms een haat liefde verhouding en gaat het ding een weekje in de kast.
Eerst volgende aanschaf?
Toch maar een Beta 2 om er in ieder geval zeker van te zijn dat het niet aan de harp ligt.

Les?
Nee dank je, ik ben er van overtuigd dat ik het mezelf moet kunnen leren, kan ik ook niemand de schuld

Dit forum?
Heeel veeeel van opgestoken, waarvoor mijn dank.....

• Super Hero
  • *
« Reactie #24 Gepost op: 31 augustus, 2011, 22:46:22 »
Eerst volgende aanschaf?
Toch maar een Beta 2 om er in ieder geval zeker van te zijn dat het niet aan de harp ligt.

Ik neem nooit iets voor zoete koek aan en al helemaal niet als het door populariteit of prijs opgehemeld word.

Ik ben altijd kritish en eerlijk over mijn bevindingen met de Betas van Ben.
En ik vind dat je voor die centen als consument ook best kritish mag zijn.
Daarmee houd je de artiest/customizer en de concurentie scherp en het product dynamish en levend.

Ik kan dan met eerlijkheid en een goed gevoel zeggen van een Beta 2 krijg je geen spijt

S.B. Bradley

Offline albert dirk

• Jr. Member
  • **
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #25 Gepost op: 01 september, 2011, 10:03:20 »
Ray,  ik begrijp dat je alles ,The hard way, wil doen.(zo ben ik zelf ook een beetje).
Maar waarom zou je altijd de moeilijkste weg kiezen als het ook makkelijker kan?
Ik bedoel , als je alles zelf moet proberen uit te vinden ben je nog wel even bezig .
waarom geen gebruik maken van de kennis van de mensen die ook jaren hebben zitten worstelen en dit ook zo frustrerend vonden
dat ze dit een ander niet gunnen en daarom hun kennis willen delen .
Iets waar je nu +- 3 maanden mee aan het worstelen bent, lukt dan misschien in 3 weken.
Dit scheelt enorm veel tijd en frustratie.
En zo blijft het plezier in spelen er ook nog.( daar gaat het toch om ?)
Al die frustratie komt je spel en speel plezier ook niet ten goede.

• Super Hero
  • *
« Reactie #26 Gepost op: 01 september, 2011, 12:59:15 »
Laten we het er op houden dat The hard way goedkoper is.

Maar wat je zegt, lessen zijn niet verkeerd maar wel minder bevredigend.

S.B. Bradley

Offline Mrs. Limepop

• Super Hero
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • Gewoon Opnieuw Beginnen
    • Facebook
« Reactie #27 Gepost op: 01 september, 2011, 13:35:34 »
Hoe weet jij nou of lessen minder bevredigend zijn als je nog nooit een les genomen hebt?
Of heb je stiekem toch een keer ....?...... :laugh:
Bluesharp Challenge 2012 op 20 oktober in het Beauforthuis. Dat wil je niet missen!
http://www.facebook.com/#!/events/394525373933619/

• Super Hero
  • *
« Reactie #28 Gepost op: 01 september, 2011, 14:07:56 »
Hoe weet jij nou of lessen minder bevredigend zijn als je nog nooit een les genomen hebt?
Of heb je stiekem toch een keer ....?...... :laugh:

Nou nee maar als je iets zelf uitvogelt en het lukt, heb ik meer een YESSSS  :Jam: gevoel.
Als ik er aan het handje naartoe word geleid is het meer een OOOOOOOHHHH OK  8) gevoel.

Ik zeg ook niet dat lessen niet nuttig zijn en dat ik er niets aan zou hebben. :thumps:

S.B. Bradley