Ik speel praktisch alleen maar crossharp of derde positie. En dan voornamelijk 12 bar schema’s. Ik kan wel meeblazen met andere schema’s. Echter, alleen als ik het al ken. Daarbij heb ik doorgaans weinig idee welke akkoord wisselingen het zijn, ik vind de toonsoort en speel wat goed klinkt, maar het is teveel ‘trial & error’ om het zo te zeggen. Ik zal nog wel een tijd de harp bespelen en leren noten lezen is iets dat ik serieus overweeg maar ik zit met het volgende probleem waardoor ik me afvraag of ’t wel zo zinvol is.
Wat ik hoop te bereiken is dat ik bij een willekeurig nummer er op een harp iets aan toe kan voegen. Ik bedoel zonder zelfstudie, on the spot. Zoals je het ook zou kunnen zingen, of fluiten. De verschillende posities en verschil in harp keys maakt het allemaal wat complex, ik zit met het volgende dilemma:
Je speelt alles op een C, dacht ik. Zoals ik het me dan voorstel, gaat het als volgt: je hoort het nummer, je vindt de toonsoort, en met een goed getraint oor hoor je de wisselingen en je weet wat je kunt spelen. (soort ladders even daar gelaten). Maar..sommige andere key’s zouden veel makkelijk te spelen zijn. Stel de grondtoon is 4 overblow. Dan is een harmonica waar het een ‘gewone draw/blow veel makkelijker, en er kunnen nog veel meer voordelen zijn (fysieke eigenschappen, octaven, akkoorden).
Eerste vraag: Als je het schema van een bepaald nummer helder hebt, vanuit een positie op een C harp, kun jij het dan ook zonder moeite omzetten naar een andere key harp?
Vraag twee: Kan je dat ook met bladmuziek?
Vraag drie: snap je überhaupt het probleem?
Dit is behoorlijk ingewikkeld uit te leggen dat merk ik wel. Goeie genade, ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Kijk, ik wil me liever niet vastpinnen op één harp key, en dan zeker niet C.. Maar nu ‘denk’ ik alles nog vanuit (relatief tot) crossharp positie, en niet vanuit een positie binnen een key of harp. Ik vraag me af of ik meer die kant op moet/wil. Ik bedoel om te bereiken dat ik overal op mee kan blazen.
Laatste vraag: kan ik beter eerst posities op zich leren beheersen, en daarna al deze materie? Wat is wijsheid, enig advies zal zeer gewaardeerd worden