Auteur Topic: welke noten op een bravo 28 c  (gelezen 2286 keer)

Offline sjeroens

• Newbie!
  • *
  • Geslacht: Man
  • rats kuch en bonen
welke noten op een bravo 28 c
« Gepost op: 02 september, 2011, 14:43:38 »
zoals in de titel :)  Ik heb van mn vader de mondharmonica van mn opa gekregen. Pa heeft hem zelf gekregen in 1960, maar die ouwe had hem daarvoor dus ook al een tijdje ...
Volgens mij is het echter wel gewoon dezelfde als een bravo 28 c van tegenwoordig en dus kom ik tot de volgende vraag ...

Ik weet hoe de noten lopen op een bluesharpje in c met 10 gaten, in een handleiding van een vriend gevonden .. ik kan echter nergens vinden hoe dat verdeeld is op een 28 tongige diatonische harmonica ... Die tiengats versie haalt bepaalde noten door te benden, is dat bij die 14 gatige minder? of kun je daarmee gewoon nog een octaafje hoger komen? want op deze zal er vast ook op gebend kunnen gaan worden, dat zal ook wel weer een hels karwei worden. ik herinner me me mn eerste gitaarlessen nog al te goed  :laugh:  maar goed. Eerst weten welke noten waar zitten en hoe dat zich dus verhoudt naar een tiengatige ...

Kan iemand me dat uitleggen .. Ik ben vast ooit wel eens van plan een tiengats te kopen, maar vooralsnog wil ik gewoon op deze spelen. Een andere is dus nog even geen optie, of iemand moet hem gratis in mn schoot gooien ;) 

Ik snap notenopbouw en c majeur toonladder goed genoeg om evt tab muziek voor 10 gaatjes op die 14 gaatjes te kunnen spelen, als ik maar zou weten welke noten waar zitten op die van mij :)

mvg Jeroen :)

edit:  ah ik kom er opeens achter dat ik een tremolo harmonica heb, volgens mij was daar een apart deel voor op dit forum? als dit bericht verkeerd geplaatst is kan hij verplaatst worden door een mod. mijn excuses.

kyo dake wa okoruna

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Ray "Skinny Bones Bradley"

• Super Hero
  • *
  • Repetitio est mater studiorum.
    • ZOEKT en gij zult VINDEN !!
Re: welke noten op een bravo 28 c
« Reactie #1 Gepost op: 02 september, 2011, 14:51:43 »
www.google.nl of de zoekfunctie op deze site,
kom je binnen 30 sec precies waar je zijn wilt :Clown:

http://www.ronnieonline.nl/bluesharp/files/HarpNotes V1.2.exe

Dit typen duurde langer :icdans:
Vergis je niet tussen mijn persoonlijkheid en mijn houding... Mijn persoonlijkheid is wie ik ben.
Mijn houding hangt volledig af van wie jij bent..

S.B. Bradley

Offline sjeroens

• Newbie!
  • *
  • rats kuch en bonen
« Reactie #2 Gepost op: 02 september, 2011, 14:54:30 »
wat heb jij ingetoetst op google dan? via google vind ik het niet. alleen recensies van webwinkels die allemaal hetzelfde zeggen.

de andere link die je gaf is dood ...

misschien had het nog sneller geweest om gewoon die 28 noten neer te tiepen, want dit brengt me eerlijk gezegd niet verder. Wel bedankt voor de moeite :)

kyo dake wa okoruna

• Super Hero
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 02 september, 2011, 14:58:11 »
probeer het dan hier eens
weer 30 sec :P

http://www.overblow.com/?menuid=26
Vergis je niet tussen mijn persoonlijkheid en mijn houding... Mijn persoonlijkheid is wie ik ben.

S.B. Bradley

Offline Arnold C.

• Hero Member
  • IIIVIVI
    • Forkord Turnaround, the truly harmonic harmonica!
« Reactie #4 Gepost op: 02 september, 2011, 15:00:48 »
Hallo en welkom Jeroen,

Heb je hier iets aan?

http://www.kurtjacob.com.au/HarmInfo.html#LayTremOct

Arnold
Iedere muzikant is een drummer.

Forkord Turnaround, the truly harmonic harmonica!          Nu te koop!
http://www.forkord-turnaround.com

Offline sjeroens

• Newbie!
  • *
  • rats kuch en bonen
« Reactie #5 Gepost op: 02 september, 2011, 15:07:33 »

sorry maar heb jij wel gelezen wat ik typte Ray?

deze site heb ik gevonden, maar ik kon blijkbaar wel tot 14 tellen, want aan deze tiengats harp uitleg, heb ik dus juist niets ...

bedankt voor je moeite in ieder geval ...

Ik ben heel blij met alle moeite die mensen willen doen, maar ga dan gewoon pas bijdehand doen als je het juiste antwoord aandraagt, niet als je te belazerd bent om iemands post goed te lezen en blijkbaar alleen maar even cheap wil scoren  :dasniks: kijk dan langer dan dertig seconden .. vooral naar de vraag die iemand stelt ;)

Helemaal toppie Arnold C. Daar was ik dus juist naar op zoek. THANKS  :applaus:

:)
thanks
jeroen

in eeuwige dankbaarheid  8)
Jeroen
kyo dake wa okoruna

Offline Boyen

• Full Member
« Reactie #6 Gepost op: 02 september, 2011, 15:17:09 »
Bij dit soort dingen kan je het best even AP Tuner gebruiken (in google: "AP tuner" eerste resultaat), die geeft de noten aan zoals ze op je harp zitten. Hij kan namelijk nog best anders getuned zijn.

In google: "bravo 28 c harmonica layout"
Dan het 1e resultaat.

Overigens had ook overblow.com gewerkt als je wiener tremelo had aangeklikt in het menu.

Online Mathieu

• Super Hero
  • *
  • *** Harpen is Leuk! (maar wel moeilijk) ***
« Reactie #7 Gepost op: 02 september, 2011, 15:18:30 »
Ik ben heel blij met alle moeite die mensen willen doen, maar ga dan gewoon pas bijdehand doen als je het juiste antwoord aandraagt, niet als je te belazerd bent om iemands post goed te lezen en blijkbaar alleen maar even cheap wil scoren  :dasniks: kijk dan langer dan dertig seconden .. vooral naar de vraag die iemand stelt ;)
Lekkere binnenkomer. Moet dat nou op deze manier??
To play the harmonica well is a life-long pleasure... don't be in a hurry... work hard and you will get there... you just don't know when... \ David Barrett

• Super Hero
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 02 september, 2011, 15:27:22 »
edit:  ah ik kom er opeens achter dat ik een tremolo harmonica heb, volgens mij was daar een apart deel voor op dit forum? als dit bericht verkeerd geplaatst is kan hij verplaatst worden door een mod. mijn excuses.

Ziet u, zoekt en gij zult vinden :P

S.B. Bradley

Offline Arnold C.

• Hero Member
  • IIIVIVI
« Reactie #9 Gepost op: 02 september, 2011, 15:45:37 »
Voordat de pleuris uitbreekt over de vraag of je op
een tremolo-mondharmonica wel of niet kunt benden...

http://www.patmissin.com/ffaq/q16.html

Arnold

Online Mathieu

• Super Hero
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 02 september, 2011, 16:33:15 »
Nu ben ik onkundig op het gebied van tremolo harpjes,
maar wat ik gevonden en afgeleid heb is dat een "28" 14 gaten heeft met per gat 2 reeds (dus 28 in totaal) maar dan 1 toon per gat (een gat is of blow of draw maar niet gecombineerd), dus "maar" 14 tonen, waar een 10-gats-diatonische harp per gat 2 tonen (blow EN draw) heeft, dus 20 tonen.

In zijn essentie teruggebracht, een tremelo 28 komt "overeen" met gaten 2 t/m 8 van een 10-gats diatonische waar het de noten betreft.
Waar je in de blues toch ook wel veelvuldig gebruik maakt van zowel diatonisch gat 1 als van bending (wat dus niet zal gaan, zie post Arnold).

Het bereik is dus minder, de mogelijkheden minder (logischerwijs m.u.v. dus van tremolo door de bijna gelijkgestemde dubbele reeds).
Ofwel wat je wilt gaan spelen bepaalt of je met deze wel of niet uit de voeten kan.

Onderstaand nog een gevonden opmerking over een 20-gaten tremolo:
Double reed harmonics have note layouts similar to the regular 10 hole diatonic harmonica, except that each reed is doubled, and can be played in a similar manner, except that they are almost always played in first position (the same key as the harmonica).  Each set of holes one over the other are either both blow or both draw, you cannot blow and draw on the same hole as with diatonics or chromatics.  They may be played in second position, but it is almost impossible to bend notes, so you can't get the same "blusey" sound as on a diatonic.
To play the harmonica well is a life-long pleasure... don't be in a hurry... work hard and you will get there... you just don't know when... \ David Barrett

Offline Arnold C.

• Hero Member
  • IIIVIVI
« Reactie #11 Gepost op: 02 september, 2011, 16:42:06 »
als van bending (wat dus niet zal gaan, zie post Arnold).

WELLUS! (toch pleuris  :laugh: :laugh: :laugh:)

Heb je dat artikel waar die link naar verwijst wel gelezen?

Arnold

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
« Reactie #12 Gepost op: 02 september, 2011, 16:43:41 »
sorry maar heb jij wel gelezen wat ik typte Ray?
deze site heb ik gevonden, maar ik kon blijkbaar wel tot 14 tellen, want aan deze tiengats harp uitleg, heb ik dus juist niets ...

Als je even wat beter had gekeken dan had je gezien dat behalve 10 gats diatonische harmonicas ook layouts voor de tremolo aanwezig zijn. Hoe moeilijk is het om op ctrl-F te drukken?

http://www.overblow.com/?menuid=26#211

Offline Boyen

• Full Member
« Reactie #13 Gepost op: 02 september, 2011, 16:49:44 »
Dat had ik ook al gepost Tinus :thumps:

In alle eerlijkheid, je ziet wel vaker dat als mensen hulp vragen ze niet verwezen willen worden naar een zoeksite. De reactie is best begrijpelijk maar niet echt gepast. Moet toegeven dat als je niet weet dat je een tremolo hebt je op jouw site (Tinus) niet ver was gekomen. En, in zijn verdediging, jouw site heeft alleen de 20 hole tone tremolo.

Dat terzijde. hoewel tremolo's een beetje gelimiteerd lijken, bijvoorbeeld omdat een 28 gaten tremolo maar 14 tonen heeft zonder benden tegenover 20 van een diatonische harmonica. Zoals Pat Missin zegt wordt het in Azië veel gebruikt en volgens mij is het ook populair voor Ierse muziek. Lijkt me dat ze dan wel een 40 gaten tremelo gebruiken daarvoor.

Online Mathieu

• Super Hero
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 02 september, 2011, 16:53:00 »
WELLUS! (toch pleuris  :laugh: :laugh: :laugh:)

Heb je dat artikel waar die link naar verwijst wel gelezen?

Arnold
Jawel!!
En voor ons stervelingen zegt de titel
Why is it impossible to bend notes on a double reed harmonica?
i.c.m wat ik gequote had
but it is almost impossible to bend notes
al voldoende.

Dat de goden onder ons in staat zijn single row en 2 top dan wel bottom gaatjes tegelijk te spelen en daar de bend op uit te oefenen is natuurlijk fantastisch. En ik gun ze er ook veel plezier en succes mee toe. ;D ;D

Dus geen Pleuris  :laugh: :laugh: