Auteur Topic: Afstellen - verwondering, frustratie, succes!  (gelezen 1630 keer)

Offline Boyen

• Full Member
Afstellen - verwondering, frustratie, succes!
« Gepost op: 03 september, 2011, 20:21:24 »
Ik zat heel erg te twijfelen in welk forum deel dit topic nou hoort, want ik wil zowel iets vertellen/vragen over doe-het-zelf, een verhaal vertellen over mijn leer ervaringen en uitleg geven over de ervaringen. Een combinatie van veel dingen dus.

- Even een disclaimer, ik ben absoluut geen expert op het gebied van afstellen of customizen. Wel ben ik iemand die niet al te lang compleet onbekend was op dit gebied en lijkt het me nuttig om te delen wat ik geleerd heb -

Het afstellen van harmonica's is volgens mij één van de basis vaardigheden die je moet hebben als harmonica-muzikant. En dan bedoel ik niet customizen, ik bedoel puur de reeds zo afstellen zodat ze doen wat ze eigenlijk vanaf de fabriek hadden moeten doen. Volgens mij is het een onderwerp wat regelmatig terugkomt.
Aan het eind van vorig jaar was er heel veel interesse op dit forum voor customizen, workshops werden gegeven, er werd best veel over gepraat. Onder het customizen werd dan ook het afstellen van je harmonica bedoeld.
Goed, vorig jaar wist ik nog heel weinig van de binnenkant van m'n harmonica af. Ik had hem wel open geschroefd en ik had zelfs geprobeerd te gappen en embossen maar eigenlijk zonder succes want ik wist niet wat ik moest bereiken. En een soort van einddoel is toch wel essentieel. Hoe moet de reedplate er uit gaan zien als je klaar bent? Ik heb toendertijd de workshop van Tinus gedaan samen met Joost. Hoewel ik voor mijn doen ontzettend veel had geleerd, ik was er achter gekomen wat de blow en drawreeds waren en hoe je ze uit elkaar kan halen. Ook snapte ik nu de techniek achter het gappen en ook dat er zoiets is als "te hard embossen". Maar helaas was een middag voor mij te weinig om echt te begrijpen wat er moest gebeuren  :gaap:. De technieken wist ik echter wel  :angel:.

Omdat dit topic misschien over een aantal jaar ook wel gelezen wordt door, zo iemand zoals mij - een jaar geleden, is het misschien handig om bovenstaande uit te leggen. Voor de meeste mensen op dit forum is dit al helemaal logisch, voor mij was het vorig jaar niet logisch.

- De draw reed (inademen) zit aan de reedplate die onder je harmonica zit de reeds steken naar buiten en naar je toe. Je kan dit makkelijk controleren door in te ademen en vervolgens je vinger over de reed te doen. De blow reed zit bovenop de harmonica en de reeds zitten "in" de harmonica zelf. De rivets (dat zijn de bevestigingspunten van de reeds) die zijn aan de kant van de speler, dus de reeds steken naar buiten toe.
- Gappen is de ruimte tussen de reed en de reedplate vergroten of verkleinen. Het gappen is iets wat ik eerst erg voorzichtig deed. Immers ik had al een aantal reeds gebroken tijdens het spelen. De reeds kunnen echter heel veel hebben. Als je gaat beginnen met gappen is het handig om gewoon te proberen (rustig!) hoe ver je kan buigen, je zal merken dat het veel meer is dan je nodig hebt om te gappen. Voor mij was dit totaal niet logisch.

Betreft het embossen. Voor de cursus had ik al eens geprobeerd te embossen op een special 20 waar ik de reeds van kapot gespeeld had. Ik had echter zo hard ge-embossed dat de reeds compleet vast zaten en dat zelfs Tinus ze niet los kon krijgen tijdens de cursus  :Jam:. Embossen is eigenlijk de reed slot dunner maken zodat er minder luch ontsnapt via de zijkanten van de harmonica. Als je dit echter teveel doet dan kan de reed niet meer vrij bewegen. Op zich kan ik hier best wat mee oefenen maar het probleem voor mij is vooral dat ik niet weet hoe je omgekeerd kan embossen, oftewel, hoe krijg je te krachtig embossen ongedaan?

Afijn, na de cursus heb ik af en toe nog geprobeerd te gappen maar meestal niet echt met resultaat. Ik kon de gap wel veranderen maar wat is wenselijk?

Vandaag had ik iets van een doorbraak erin. Ik zat namelijk weer m'n harmonica af te stellen en ik had van de blowreed de gap van 1 2 3 heel scherp afgesteld, wat ik merkte is dat ik - hoewel ik niet meer kon blazen op 1 2 en 3 ik wel ontzettend makkelijk de 1 2 3 kon benden terwijl dat, met name met de 2 en 1 daarvoor veel moeilijker ging. Dus het leek me alsof ik op de goede weg zat. Wat ik toen heb gedaan is de gap steeds ietsje groter maken totdat er wél geluid uit de 1,2 en 3 blow kwam. Dat was het punt waar ik zowel makkelijke bendings had als geluid uit de blow noten.

- Een gap heel wijd maken zorgt ervoor dat je veel luchtverlies hebt
- Een gap heel nauw maken zorgt ervoor dat een reed geen geluid meer kan produceren

Het verwijden van de gap heb ik deze keer anders gedaan dan normaal. Eerst heb ik met een schroevendraaier vanuit de achterkant (dichtbij de rivet) de reed omlaag geduwd zodat deze een hele kleine gap met de reedplate had. Daarna heb ik de bovenkant omgebogen (Arcen) zodat de lucht alleen aan het einde van de reedslot naar binnen gaat. De bends waren nu supermakkelijk te krijgen, véél makkelijk dan eerst :icdans:. Is dit "de juiste" manier, of is dit gewoon "een" manier om het te doen?

Zoals ik al zei, er is nog heel veel dat ik echter niet weet. En hoewel Tinus het waarschijnlijk wel had gezegd tijdens z'n cursus was het op dat moment voor mij zoveel info dat ik het niet heb opgeslagen. Ik weet bijvoorbeeld dat je verschillende stijlen van gappen heb. Voor mij lijkt het me nu logisch dat je eigenlijk gewoon voor alle reeds de sweet spot moet vinden tussen geen geluid en net wel geluid want dan heb je minimaal luchtverlies. Maar volgens mij komt er nog meer kijken bij het "fine-tunen" van de afstelling, bijvoorbeeld dat de 1 blow reed en 1 draw reed ook in balans met elkaar moeten zijn, hoe werkt dit precies? En wat is bijvoorbeeld de meest gunstige afstelling als je wilt overblowen, of noujuist als je niet wilt overblowen? Waar streef je naar?   :geenidee:

Ik heb nog wat dingen opgepakt die voor mij nuttig zijn:

- Een heel makkelijk manier van je harmonica luchtdichter maken is gewoonweg meer schroeven erin draaien. Althans, dit is wat ik heb gelezen. Ik heb nu standaard maximaal aantal schroeven in m'n harmonica (zolang de coverplates nog dichtkunnen). Ik kan niet verifiëren of het klopt maar volgens mij heeft het geholpen.
- Je kan je harmonica ook half-valven. Je maakt dan gebruik van zogenaamde windsavers die normaal op een chromaat zitten. Deze plak je vast, met lijm, aan de tegenovergestelde kant van de reedslot, dus de onderkant zegmaar. Als je half-valved dan valve je 1-6 van de draw reed en 7-10 van de blow reed. Laat een heel klein stukje aan de bovenkant open. De valves die ik gebruik zijn te bestellen bij seydel (en Ben). Ik heb veel negatieve verhalen gehoord over valves dar ze bijgeluiden maken en dergelijke, die van seydel niet. Let wel, valved spelen geeft hele andere opties, voor mij was het gunstig voor jou misschien niet.

Goed, heel verhaal, ergens tussenin zitten wat vragen verstopt. Misschien heeft iemand er iets aan, misschien kan iemand mij helpen. Op het moment ben ik iig superblij dat de 2'' nu supermakkelijk is om te spelen door mijn beginners afstel skills  :Jam: :Lachen:

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Aflevering

• Jr. Member
  • **
  • Harmonica Rocks !
Re: Afstellen - verwondering, frustratie, succes!
« Reactie #1 Gepost op: 03 september, 2011, 20:32:32 »
Er zitten handige stukjes bij aangezien ik van het bijstellen/innerlijke van de harmonica niet veel weet. Dus de tips komen nog wel van pas  :thumps: Onlangs ook een reedplaat kapot gekregen waar ik nu dan eens een paar van deze technieken op kan proberen. :)

Offline Arnold C.

• Hero Member
  • Geslacht: Man
  • IIIVIVI
    • Forkord Turnaround, the truly harmonic harmonica!
« Reactie #2 Gepost op: 03 september, 2011, 21:04:27 »
Embossen is eigenlijk de reed slot dunner maken zodat er minder luch ontsnapt via de zijkanten van de harmonica. Als je dit echter teveel doet dan kan de reed niet meer vrij bewegen. Op zich kan ik hier best wat mee oefenen maar het probleem voor mij is vooral dat ik niet weet hoe je omgekeerd kan embossen, oftewel, hoe krijg je te krachtig embossen ongedaan?

Mooi duidelijk verhaal Boyen!  :thumps:

Bovenstaande vraag werd kort geleden ook
door Carl Comfort gesteld (en niet beant-
woord), en ik heb ook wel eens een reed
te ver embossed. En zo een harmonica
onbespeelbaar gemaakt.

Ik ben ook erg benieuwd naar het antwoord.

Op http://www.angelfire.com/tx/myquill/ staat weliswaar:

Citaat
If you happen to get the slot too tight so the reed won't vibrate freely or buzzes, run a small "exacto"-type knife or screwdriver blade along the inside of the slot to open it back up a little. Be careful not to mis-align the reed or you'll have to adjust it back so it's centered. A thin shim (0.002") can be used to straighten the reed in the slot and also remove any small burrs that the embossing may have created.

Maar dit is nogal beknopt en heeft bij
mij niet gewerkt... misschien wil er een
customizer nog wat dieper op ingaan?

Pretty please with sugar on top?  :angel:

Arnold
Iedere muzikant is een drummer.

Forkord Turnaround, the truly harmonic harmonica!          Nu te koop!
http://www.forkord-turnaround.com

Offline Orff

• Super Hero
  • *
  • on te road again
« Reactie #3 Gepost op: 03 september, 2011, 22:30:49 »
Uhm mijn 5 cents...  meestal test je tussendoor dus kun je niet extreem teveel embossen...   heel klein stukje 1000 waterproof shuurpapier en geduld deed in mijn situatie wonderen.... zal vast een andere manier zijn, maar voor mij werkte het  O0

Offline Greg

• Full Member
  • Polly put your kettle on
    • Ansicht
« Reactie #4 Gepost op: 03 september, 2011, 23:55:44 »

Een mooi overzicht en een toppic dat nog goed kan uitgroeien en erg handig kan zijn voor de beginnende afsteller! (Daar tel ik me ook nog steeds onder!  ;) )

Ik zal mijn ervaringen met het zelf afstellen hier ook even beschrijven, want ze vallen wel samen met een aantal gestelde vragen. Wel onthouden dat ik alles zelf heb opgezocht en ontdekt, ik heb nooit een cursus gevolgd hiervoor. (Zet de Argusogen maar op dus!)

Hetgeen ik wil bereiken als ik mijn harmonica's afstel is een goede luchtdichtheid en gemakkellijke buigbaarheid (zowel gewoon, als OB) , mijn referentie hiervoor is eigenlijk gewoon een Beta harp van Ben (de enige die ik heb van hem) . Ik ben hier zo tevreden over, als ik in de buurt kom van deze afstelling zou dat al een zeer mooie start zijn. Na nog wat meer jaren spelen en leren vind ik mss nog een ietsjes andere tuning wie weet.

Ik start door elk reedslot zowel draw als blow te embossen. de algemene luchtdichtheid stijgt hierdoor voor het grootste deel vind ik. Maar zoals aangehaald het is niet zo evident en vaker dan eens wordt een slot te fel geëmbossed. Maarrr, dit kan wel opgelost worden. Ik heb het eigenlijk gewoon uit het volgende filmpje geleerd van Tinus : http://www.youtube.com/watch?v=IiUVnn5qivA&feature=player_embedded#! ... Wat gebeurt daar allemaal? Na het embossen luister ik altijd als de reed nog vrij kan bewegen, dus ik til hem op met bijv. een tandenstoker of een andere tool en laat hem vibreren. Als er geen frictie is met de rand van de reedslot hoor je een zuivere toon. Als er frictie is hoor je een onzuivere toon of blijft de reed gewoon vaststeken. Als er frictie is, houd ik de reedplate tegen een lichtbron en duw ik zachtjes de reed door de slot. Je ziet dan (soms is het moeilijk, maar toch) WAAR de reedslot te fel naar binnen is geduwd (want dat doe je met het embossen, je duwt het ietwat zachte metaal van de reedslot iets naar binnen IN de reedslot waardoor de opening kleiner wordt. (Opnieuw via Tinus: http://overblow.com/?menuid=160 ) Goed, als je de plek gelocaliseerd hebt waar er frictie is met de reed, dan kan je met bijv. een kleine schroevendraaier (harder metaal dan de reedplate) de reedplate terug een beetje induwen, vijlen, plooien, afschrapen, ... totdat de frictie met de reed weg is.

Zo doe ik het dus. Is dit de juiste manier? waarschijnlijk niet (helemaal) , maar ze werkt momenteel wel voor mij. Het resultaat is duidelijk merkbaar.

Daarna verander ik de curve van de reed ook nog een beetje en tenslotte gap ik totdat ik tevreden ben en er een harmonie is tussen goed kunnen aanblazen, maar ook nog goed de blowreed kunnen choken en vervolgens overblowen. Hoe ik dit doe kan ik mss een andere keer nog wel beschrijven ter vergelijking met andere mensen, want het staat zeker nog niet op punt. vooral ik de hogere regionen is het moeilijk en weet ik nog niet goed wat een juiste afstelling daar is...

Hopelijk hebben jullie er wat aan, ik sta open voor alle kritiek!

Greg

Offline -Michel-

• Hero Member
« Reactie #5 Gepost op: 04 september, 2011, 01:01:42 »
nou Tinus ik zie dat je online bent.
Jou beurt haha
mzzl

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
« Reactie #6 Gepost op: 04 september, 2011, 15:14:50 »
maar het probleem voor mij is vooral dat ik niet weet hoe je omgekeerd kan embossen, oftewel, hoe krijg je te krachtig embossen ongedaan?

Zoals al is gezegd als je embost buig je de rand van de plaat naar binnen. Als je dat teveel doet kan je meestal ook weer terugbuigen door met een platte schreovendraaier aan de binnenkant van de slot te duwen. Dat doe je dan van onder de plaat.

Het verwijden van de gap heb ik deze keer anders gedaan dan normaal. Eerst heb ik met een schroevendraaier vanuit de achterkant (dichtbij de rivet) de reed omlaag geduwd zodat deze een hele kleine gap met de reedplate had. Daarna heb ik de bovenkant omgebogen (Arcen) zodat de lucht alleen aan het einde van de reedslot naar binnen gaat. De bends waren nu supermakkelijk te krijgen, véél makkelijk dan eerst :icdans:. Is dit "de juiste" manier, of is dit gewoon "een" manier om het te doen?

Dat is "een" manier en ook en manier die goed werkt als je voornamelijk buigt. Als je veel overblowt wil je niet te veel curve in je riet want dat maakt het moeilijk om de rieten stil te zetten. Je duwt dan ook het riet de slot in dicht bij de klinknagel maar het terug naar buiten duwen doe je niet bij de punt maar ook dicht bij de klinknagel om te voorkomen dat het riet buigt. Vaak haal ik overdadige kromming ook even uit het riet.

Zoals ik al zei, er is nog heel veel dat ik echter niet weet. En hoewel Tinus het waarschijnlijk wel had gezegd tijdens z'n cursus was het op dat moment voor mij zoveel info dat ik het niet heb opgeslagen. Ik weet bijvoorbeeld dat je verschillende stijlen van gappen heb. Voor mij lijkt het me nu logisch dat je eigenlijk gewoon voor alle reeds de sweet spot moet vinden tussen geen geluid en net wel geluid want dan heb je minimaal luchtverlies. Maar volgens mij komt er nog meer kijken bij het "fine-tunen" van de afstelling, bijvoorbeeld dat de 1 blow reed en 1 draw reed ook in balans met elkaar moeten zijn, hoe werkt dit precies? En wat is bijvoorbeeld de meest gunstige afstelling als je wilt overblowen, of noujuist als je niet wilt overblowen? Waar streef je naar?   :geenidee:

Een riet is nooit alleen dus de sweet spot vinden van een riet is niet genoeg. Het riet werkt altijd samen met het tegenoverliggende riet en samen produceren ze meestal 4 of meer tonen. 1 blaastoon, een zuigtoon, 1 of meer gebogen tonen, en 1 of meer overblows.
Waar je naar streeft bij het afstellen is dat alle tonen even makkelijk te spelen zijn en vooral even snel. Dit is niet altijd mogelijk maar dat wil niet zeggen dat je er niet naar streeft :)

Als we even kijken naar gaatje 1:
hoe dichter het blaas riet staat hoe makkelijker de overblow wordt.
hoe dichter het blaasriet staat hoe makkelijker de gebogen toon wordt.
hoe dichter het blaasriet staat hoe moeilijker de blaasnoot wordt.

Hoe krommer het blaasriet is hoe moeilijker de overblow wordt.
hoe krommer het blaasriet is hoe makkelijker de gebogen toon wordt.
hoe krommer het blaasriet is hoe makkelijker de blaasnoot wordt.

hoe dichter het zuigriet staat hoe makkelijker de overblow wordt.
hoe dichter het zuigriet staat moeilijker de gebogen toon wordt. *
hoe dichter het zuigriet staat hoe moeilijker de gezogen toon wordt.

Hoe krommer het zuigriet is hoe moeilijker de overblow wordt.
hoe krommer het zuigriet is hoe moeilijker de gebogen toon wordt. *
hoe krommer het zuigriet is hoe makkelijker de gezogen wordt.

Bij dit alles geldt dat krom en open nooit werkt als dat zorgt voor luchtverlies.

*. vooral de kromming van de rieten en de opening van het zuigriet hebben invloed op de gebogen toon maar om dit zo zwart wit te stellen is eigenlijk moeilijk. Vooral bij gaatjes waar meerdere gebogen tonen voorkomen is het zo dat de rieten elk bepaalde stappen voor hun rekening nemen en dat makkelijk/moeilijk ook erg ligt aan de techniek van de speler.
Hoe krommer de rieten zijn hoe makkelijker het is om op kracht te buigen. hoe rechter de rieten zijn hoe makkelijker het is om met precisie te buigen. Wat dan makkelijk voelt ligt erg aan de speler.

Als je in gaatje 3 je zuigriet goed dichtzet dan speel je de gebogen tonen (Bb, A, Ab) voornamelijk op het blaasriet. Dat werkt prima voor de Ab en de A maar de Bb wordt dan best wel lastig tenzij het blaasriet zo dicht staat dat je de blaastoon eigenlijk niet meer kan spelen (en dat kan natuurlijk prima want die G speel je toch altijd in 2 gezogen :) ).
Het is in gaatje 3 dus handig om het zuigriet iets open te zetten zodat de Bb iig door het zuigriet wordt gemaakt. Als de rieten nu krom zijn dan kan je de A dus spelen op allebei de rieten. Ik vind dat onhandig omdat daardoor de intonatie lastig wordt. Als je je gebogen tonen altijd op of een blaasriet of een zuigriet speelt is de intonatie vele malen eenvoudiger omdat je maar 1 riet onder controle hoeft te houden.
Als het zuigriet heel recht is dan stopt ie met spelen als je een bepaalde buigtoon bereikt. Als het riet heel krom is stopt ie niet maar wordt ie zachter. In beide gevallen kan je dan schakelen naar het blaasriet maar bij het kromme riet heb je veel meer luchtverlies, het is echter makkelijker te doen door alleen kracht te zetten ipv accuraat te resoneren.

Offline -Michel-

• Hero Member
« Reactie #7 Gepost op: 04 september, 2011, 17:23:21 »
Nou Tinus ik denk dat ik dat stukje nog een paar keer ga lezen.. :thumps: :thumps:
mzzl

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
« Reactie #8 Gepost op: 04 september, 2011, 17:41:30 »
Misschien moet ik weer eens een workshop geven...

Offline Boyen

• Full Member
« Reactie #9 Gepost op: 04 september, 2011, 18:00:30 »
Super reactie Tinus, dankjewel. Iedereen die gereageerd heeft trouwens  :thumps:

Je hebt volgens mij twee soorten van reeds die moeilijk aanslaan en ik kwam allebij vandaag tegen.

Mijn 10 hole liet wel op zich blazen maar het duurde een tijdje voordat de noot begon te klinken, ik dacht eerst, dan zit ie vast te dicht maar dat moest omgekeerd zijn. Als je eerst lucht hoort en een verlate toon moet je de gap dus dichter afstellen.
Daarna zat ik te spelen en ik vond eigenlijk dat alle blow noten vrij zwaar waren, ze klonken wel maar ik merkte dat ik na het spelen moe-er was dan normaal. In dit geval opende ik de reeds lichtelijk en dit had een zeer positief effect.

Maar dat is noujuist wat je wilt bij overblowen toch? Dat de reeds heel vast zitten, lijkt me best zwaar om constant zo te moeten spelen.

Eén probleem waar ik tegen aan liep was het afstellen van gaatje 1. Deze heeft bij mij namelijk een langer "dik"gedeelte en daardoor is het buigpunt verder dan ik zou willen. Ik vraag me af waar de verdikkingen eigenlijk uberhaupt voor dienen? Ik heb hem nu zo afgesteld dat hij geluid produceert, ik zou hem strakker willen afstellen maar doordat m'n buigpunt op ongeveer een kwart licht is het lastig.

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
« Reactie #10 Gepost op: 04 september, 2011, 18:19:27 »
er zijn 3 manieren om een riet lager te laten klinken:
1. door het riet langer te maken
2. door het riet flexibeler te maken aan de kant van de klinknagel
3. door gewicht aan de punt toe te voegen.

Dat laatste principe is waarom die verdikking daar zit bij dat lage riet.

Strak afgestelde rieten zijn moeilijker aan te blazen, maar als je de toon van het riet goed resoneert dan reageert het riet snel en licht. Als je dus met heel strak afgestelde rieten speelt dan is het dus vooral een kwestie van goed resoneren want anders is het een heel vermoeiende aangelegenheid ja :)

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
« Reactie #11 Gepost op: 04 september, 2011, 18:20:47 »
je zou gaatje 1 kunnen tip-scoopen :)

http://overblow.com/?menuid=161

Offline Ray "Skinny Bones Bradley"

• Super Hero
  • *
  • Repetitio est mater studiorum.
    • ZOEKT en gij zult VINDEN !!
« Reactie #12 Gepost op: 04 september, 2011, 18:40:19 »
Hey Tinus
Nog eens een workshop............ Goed plan  :thumps:

Na jouw workshop heb ik veel getest op een oude SP20 en op enkele Manji's

Het waxen en het scoopen heb ik maar opgegeven
Scoopen snap ik wel maar zie het nut niet of ik doe het verkeerd
Het waxen vind ik dramatish spelen het lijkt wel of mn hele harp doffer word de helderheid gaat er uit.
Zal ongetwijfeld aan mijn wax-kunsten liggen

Wel de rieten recht maken, de dip en het gappen vanaf de klinknagel houd ik er in
Embossen gaat makkelijker omdat je na verloop van tijd leert hoeveel druk je moet geven, en ik heb dus steeds minder m'n voeler maatjes nodig.

Het "testen" zuigen/blazen op de reedplate zelf is nog steeds draaaama  :Lachen:

Vergis je niet tussen mijn persoonlijkheid en mijn houding... Mijn persoonlijkheid is wie ik ben.
Mijn houding hangt volledig af van wie jij bent..

S.B. Bradley

Offline Aflevering

• Jr. Member
  • **
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #13 Gepost op: 04 september, 2011, 20:23:21 »
Uhm mijn 5 cents...  meestal test je tussendoor dus kun je niet extreem teveel embossen...   heel klein stukje 1000 waterproof shuurpapier en geduld deed in mijn situatie wonderen.... zal vast een andere manier zijn, maar voor mij werkte het  O0

Mjah dit vroeg ik mij af, eens het openligt en je veranderingen aanbrengt moet je het toch telkens terug in elkaar steken om het uit te proberen (heel omzichtig telkens opnieuw...) of kan je het ook anders testen?

Offline -Michel-

• Hero Member
« Reactie #14 Gepost op: 04 september, 2011, 20:28:40 »
gewoon zonder te schroeven alles op elkaar duwen en dan blazen/zuigen dat gaat heel snel hoor.
mzzl