Auteur Topic: help me!  (gelezen 906 keer)

Offline oaf

• Newbie!
  • *
  • Harmonica Rocks !
help me!
« Gepost op: 09 januari, 2006, 21:34:57 »
hoi hoi,
ik heb nu een c bluesharp maar (2) doet het niet, blazen wel, zuigen niet!
he veander ik dit??
thanks!!!
oaf

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Ron

• Super Hero!
  • **
  • Geslacht: Man
  • SoulBlower Harmonicas
    • De Mondharmonica Winkel
Re: help me!
« Reactie #1 Gepost op: 09 januari, 2006, 22:56:12 »
Dag Oaf

Is het een nieuwe harp of oude, mocht je net begonnen zijn met Mh spelen, kan het gewoon aan je techniek van zuigen op het 2 de gaatje liggen, dit is een van de moeilijkste gaatjes op je mH
Vertel wat meer over je MH verleden, of je al langer speelt of oefent

Groet

Ron

Offline oaf

• Newbie!
  • *
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #2 Gepost op: 10 januari, 2006, 19:24:31 »
het is een nieuwe harp, ik speel al een tijdje.. speel voornamelijk bob dylan beatles en andere oud artiesten. en schrijf zelf wat liedjes en speel daarbij gitaar en speel nu ook MH.
ik oefen veel! maar ik moet echt heel hard zuigen voor gaatje 2..??!!
oaf

Offline Ron

• Super Hero!
  • **
  • SoulBlower Harmonicas
    • De Mondharmonica Winkel
« Reactie #3 Gepost op: 10 januari, 2006, 20:09:46 »
Blijft toch moeilijk beoordelen, als je langer speelt zou je uit een goed werkende mh toch een redelijke noot moeten kunnen krijgen zonder hard te blazen of zuigen, het kan dus zijn dat het lipje op het tweede gaatje vast zit door evt heerlijke nasi-bami-kip of kaasresten die zich in verloop van de tijd zich aan de binnenkant gaan nestelen.

Je zou dus kunnen overwegen de deksels van de mh te verwijden en het lipje voorzichtig  met een   tandenstokertje te bewegen en ook de vuiligheid weg te halen door voorzichtig langs de randen waar het lipje door heen en weer gaat schoon te maken.(wattenstaafje)

Als dit niet help kunnen we nog een stapje verdergaan, door het lipje wat strakker af te stellen maar dit is voor mij wat moeilijk uit te leggen via schrijven en
je kunt daarmee ook gelijk de mh zo beschadigen dat hij op je tweede gaatje helemaal niets meer? doet. ( Dit valt eigenlijk al een beetje onder het tunen van je Mh)en is niet echt eenvoudig.

Mischien hebben anderen op dit forum ook nog Tips !!!!

Offline oaf

• Newbie!
  • *
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #4 Gepost op: 10 januari, 2006, 22:31:18 »
heb hem net open gemaakt! geen vuil... dus dat wordt of stemmen of gewoon late zitten!
heel erg bedankt voor je uitleg!!

Offline Maarten

• Full Member
  • blaaszuigblaas zuigzuigblaas...hijg
« Reactie #5 Gepost op: 11 januari, 2006, 00:28:05 »
Ok?, dit bericht geldt niet alleen voor dit topic, maar ook voor het andere betreffende gaatjes 2 &3 (topic heet ? ? ? ? ?).

Gat 2 is een typisch probleemgeval voor beginnende spelers en heeft vooral te maken met techniek. Mijn advies is om gewoon te blijven proberen en vooral niet te hard te spelen en trachten te ademen vanuit het diafragma.

Daarnaast is het ook interessant om op te merken dat harmonicas (en dan vooral hohners) veel beter spelen en klinken als je de tijd neemt om ze in te spelen. Dat houdt in dat je de eerste 2 weken voorzichtig en zacht speelt, dat je niet te lang na elkaar speelt en dat je vooral concentreert op het ademen door de harmonica. Doe je dit niet, dan kan je het instrument daadwerkelijk beschadigen, zeker als je meteen krachtig en luid gaat spelen. Bij houten kammen is het ook aangeraden om te oefenen op het zo droog mogelijk spelen. Als je speelt met veel 'consumptie', kan het vocht de kam kromtrekken, waardoor ze niet meer luchtdicht is en het hele ding veel stroever gaat spelen (en vooral buigen).

Wat vuil betreft, dat is niet altijd even goed zichtbaar, aangezien ook erg kleine vuiltjes al problemen kunnen veroorzaken. De oplossing met plastieken kammen is om het ding eens goed uit te spoelen onder de kraan. Dit kan uiteraard niet met houten kammen. Tevens is voorkomen beter dan genezen, dus voorkom vuil: bewaar de harmonica in zijn doosje, speel niet meteen nadat je iets gegeten hebt en spoel zoveel mogelijk je mond voor je gaat spelen.

Ik hoop dat dit helpt! En onthou: een harmonica is als een vrouw: pak haar stevig beet, maar zoen haar zachtjes  :-* :-* :-*

Offline cornelvis

• Jr. Member
  • **
  • Bluesharp fanatic
    • Jackie D. Blues and Rock Band
« Reactie #6 Gepost op: 11 januari, 2006, 15:37:57 »
Ik heb ook een Blues Harp MS van Hohner, houten kam e.d.
Ik merk dat deze een stuk stroever spelen dan bijv. een Hering 1923 die ik nu ook boven een hohner verkies, misschien gemakzucht maar goed.
het derde gaatje van 1 van mijn hohners wilde helemaal niet en heb dit willen herstellen, maar het lukte me niet en ben terug bij af, hij heeft het ook heel even niet gedaan (dat is wel even schrikken)

Misschien moet je ook eens andere merken proberen, maar dan ben je natuurlijk nog niet van dit probleem af.....
Greetzzz,

CornElvis
www.cornelvis.com[/url] www.jackied.nl[/url]