Dus als ik het goed begrijp zijn bijvoorbeeld de chromatische harmonica van de kijkshop in C en de hohner chromatische harmonica in C verschillend qua tonen per gat??
Hoe weet ik dan welke harmonica dezelfde tonen per gat geven als mijn huidige?
Het is wel zo handig dat hij hetzelfde speelt anders moet ik bij mijn nieuwe harmonica alles overnieuw leren?
Welke mondharmonica raden jullie mij aan, het liefst onder de 100 euro, max 150.
Nogmaals dank!
Mvg, Daan Wolfs
Even voor de goede orde, simpel gezien:
- Een chromatische mondharmonica heeft "alle" noten die er bestaan erop zitten (vergelijkbaar met een piano). Door gebruik te maken de schuif kan alle noten spelen: c,
cis, d,
dis, e, f,
fis, g,
gis, a,
ais, b, c (dik gedrukt "met" schuif).
- Een diatonische harmonica heeft eigenlijk alleen c,d,e,f,g,a,b,c erop zitten en ook nog in een rare volgorde: c,d,e, g,b, c,d,e,f,g,a,b,c,d,e,f,g,a,c. Je ziet dat het niet gewoon simpelweg een aantal keer cdefgabc is. Door noten te buigen is het mogelijk om toch "halve" noten als cis, bes etc te spelen. Je moet hier wel blaas/zuigtechnieken voor aanleren ipv simpelweg een schuifje in te drukken.
De Slideharp en de Koch die jij noemt zijn gestemd zoals een diatonische harmonica, maar door een schuifje kan je toch halve noten spelen. Eigenlijk is het een kruising tussen een "echte" chromatische harmonica en een "echte" diatonische.
Ik denk dat jouw kijkshopper een "echte" chromaat is en dat je je in je zoektocht hebt laten misleiden door het schuifje dat ook aan die Slideharp/Koch zit.
Ron zit hier ook op het forum en heeft een internetwinkel in harmonica's. Hij kan je prima voorlichten zonder dat ie je het vel over de oren trekt:
http://www.mondharmonicawinkel.nl/epages/62972081.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/62972081/Categories/Chromaat/Hohner_Chromaat