Auteur Topic: Hohner slide harp C of Hohner Chromatic Koch?  (gelezen 1291 keer)

Offline d-r-w

• Newbie!
  • *
  • Harmonica Rocks !
Hohner slide harp C of Hohner Chromatic Koch?
« Gepost op: 18 september, 2011, 01:23:06 »
Hallo,

Een jaar geleden kreeg ik voor mijn verjaardag een chromatische mondharmonica van de kijkshop voor circa 30 euro.
Nu heb ik daar wat op zitten klooien en heb het redelijk onder de knie alleen komt er meer valse lucht uit dat ding dan een daadwerkelijke toon.

Nu speel ik zelf veel Stevie Wonder muziek en ik vond het tijd om een nieuwe harmonica aan te gaan schaffen die meer tonen brengt dan valse lucht!

Ik ben zelf aan het twijfelen tussen de:
Hohner slide harp C: http://www.thomann.de/nl/hohner_slide_harp_c.htm

En de Hohner Chromatic Koch: http://www.harmonicastore.com/product/hohner-koch-chromatic-harp-980.html

Welke van deze 2 zal voor mij het beste zijn en wat is het grootste verschil? of is er geen groot verschil en denk ik aan 2 niet zo geschikte mondharmonica's? De Hohner Chrometta is ook een optie?

Alvast enorm bedankt!

Mvg, Daan Wolfs

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
  • Geslacht: Man
    • www.tinuskoorn.nl
Re: Hohner slide harp C of Hohner Chromatic Koch?
« Reactie #1 Gepost op: 18 september, 2011, 01:53:01 »
De 2 harps die je beschrijft zijn heel anders dan de chromaat die je hebt. De noten zitten op een andere plek en niet alle tonen zitten erop. Omdat je er op moet kunnen buigen zitten er ook geen ventielen op en daardoor is het luchtverlies enorm.

Je kan beter even kijken naar een iets serieuzere chromaat. Ik vind de chrometta wel fijn maar die die ik had had ook geen ventielen en dus was het luchtverlies ook aanzienlijk. Waarschijnlijk zijn er hier wel mensen die op chromaten spelen en je kunnen vertellen welke niet te duur zijn en toch goed.

Offline Léke

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • In the blues scene I'm still young !!
    • www.motorspuiterij.nl
« Reactie #2 Gepost op: 18 september, 2011, 01:55:08 »
De Hohner Slideharp is diatonisch gestemd ( zoals de bluesharp ) en ik kan je uit eigen ervaring zeggen dat het zo ongeveer de meest lekke harmonica ter wereld is !!  :dasniks:
Die andere ken ik niet , een hoge kwaliteit en luchtdichtheid heb je met een Seydel Saxony heb ik van horen zeggen , maar die is een slag duurder .

Léke  8)
Play the blues backwards ......, get your house , your car , your job , your money and  your wife back !!

Offline Aart

• Hero Member
  • www.mighty-ya-ya.com
    • The Mighty Ya-Ya
« Reactie #3 Gepost op: 18 september, 2011, 09:51:26 »
Heb zelf een Super Chromonica en een Super 64 Chromonica. Met ventielen etc. Speel voornamelijk op diatonische harpjes maar die chromaten gaan in mijn optiek heel lang mee.
... I am no guitar-player. I am what ya' call a manipulator of instruments... (Dick Dale)

Offline d-r-w

• Newbie!
  • *
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #4 Gepost op: 18 september, 2011, 11:50:24 »
Dus als ik het goed begrijp zijn bijvoorbeeld de chromatische harmonica van de kijkshop in C en de hohner chromatische harmonica in C verschillend qua tonen per gat??

Hoe weet ik dan welke harmonica dezelfde tonen per gat geven als mijn huidige?
Het is wel zo handig dat hij hetzelfde speelt anders moet ik bij mijn nieuwe harmonica alles overnieuw leren?

Welke mondharmonica raden jullie mij aan, het liefst onder de 100 euro, max 150.

Nogmaals dank!

Mvg, Daan Wolfs

Online Mathieu

• Super Hero
  • *
  • *** Harpen is Leuk! (maar wel moeilijk) ***
« Reactie #5 Gepost op: 18 september, 2011, 12:29:19 »
Voor wat het waard is:
Het gevoel heb je te pakken. Dat is goed!
Je bent echter nog niet al zodanig lang bezig dat je niet meer kunt veranderen.
Misschien tijd om nu voor een goede/gangbare chromaat te gaan en het opnieuw leren waar de tonen zitten op de koop toenemen.
Succes!
To play the harmonica well is a life-long pleasure... don't be in a hurry... work hard and you will get there... you just don't know when... \ David Barrett

Offline d-r-w

• Newbie!
  • *
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #6 Gepost op: 18 september, 2011, 12:54:25 »
Hey Mathieu,

Daar heb je inderdaad gelijk in denk ik, als ik op deze chromaat het al vrij snel aangeleerd heb zal het op de volgende niet veel langer duren.
Maar kan iemand mij uitleggen waarom dat dan per harmonica verschilt? Als ze toch allebei bijvoorbeeld in C staan en allebei 10 gaten hebben, waarom zitten de tonen dan op een andere plek?

Dan ben ik alsnog benieuwd welke harmonica voor mij geschikt zou kunnen zijn?

Mvg,

Offline Bob'ke

• Sr. Member
  • Deep NONrelaxed Embouchure
    • Guesthouse "Les Sources du Moulin"
« Reactie #7 Gepost op: 18 september, 2011, 12:57:26 »
Hoi d-r-w,
De kern van je vraag: als je een betere/luchtdichtere chromaat zoekt dan die je hebt: Hohner Chromonica in C. (b.v. model 270, of inmiddels een moderner model/met een ander nummer).

Suck6 en gtjs,
Bob'ke

Offline Aart

• Hero Member
  • www.mighty-ya-ya.com
    • The Mighty Ya-Ya
« Reactie #8 Gepost op: 18 september, 2011, 13:02:13 »
Dus als ik het goed begrijp zijn bijvoorbeeld de chromatische harmonica van de kijkshop in C en de hohner chromatische harmonica in C verschillend qua tonen per gat??

Hoe weet ik dan welke harmonica dezelfde tonen per gat geven als mijn huidige?
Het is wel zo handig dat hij hetzelfde speelt anders moet ik bij mijn nieuwe harmonica alles overnieuw leren?

Welke mondharmonica raden jullie mij aan, het liefst onder de 100 euro, max 150.

Nogmaals dank!

Mvg, Daan Wolfs

Even voor de goede orde, simpel gezien:

- Een chromatische mondharmonica heeft "alle" noten die er bestaan erop zitten (vergelijkbaar met een piano). Door gebruik te maken de schuif kan alle noten spelen: c, cis, d, dis, e, f, fis, g,gis, a, ais, b, c (dik gedrukt "met" schuif).
- Een diatonische harmonica heeft eigenlijk alleen c,d,e,f,g,a,b,c erop zitten en ook nog in een rare volgorde: c,d,e, g,b, c,d,e,f,g,a,b,c,d,e,f,g,a,c. Je ziet dat het niet gewoon simpelweg een aantal keer cdefgabc is. Door noten te buigen is het mogelijk om toch "halve" noten als cis, bes etc te spelen. Je moet hier wel blaas/zuigtechnieken voor aanleren ipv simpelweg een schuifje in te drukken.

De Slideharp en de Koch die jij noemt zijn gestemd zoals een diatonische harmonica, maar door een schuifje kan je toch halve noten spelen. Eigenlijk is het een kruising tussen een "echte" chromatische harmonica en een "echte" diatonische.

Ik denk dat jouw kijkshopper een "echte" chromaat is en dat je je in je zoektocht hebt laten misleiden door het schuifje dat ook aan die Slideharp/Koch zit.

Ron zit hier ook op het forum en heeft een internetwinkel in harmonica's. Hij kan je prima voorlichten zonder dat ie je het vel over de oren trekt:
http://www.mondharmonicawinkel.nl/epages/62972081.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/62972081/Categories/Chromaat/Hohner_Chromaat
... I am no guitar-player. I am what ya' call a manipulator of instruments... (Dick Dale)

Online Mathieu

• Super Hero
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 18 september, 2011, 13:14:41 »
Ron zit hier ook op het forum en heeft een internetwinkel in harmonica's. Hij kan je prima voorlichten zonder dat ie je het vel over de oren trekt:
http://www.mondharmonicawinkel.nl/epages/62972081.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/62972081/Categories/Chromaat/Hohner_Chromaat
Zoals deze 2  :laugh: :laugh: :laugh:
Hohner Amadeus Chromaat  1.149,00 €
Deze Hohner Amadeus Chomaat is het topmodel onder de chromatsche mondharmonicas. Een met de handgemaakt muziekinstrument, waar alleen kwaliteits materialen zijn gebruikt en waar het afstellen en afwerken subliem zijn toegepast.
Weergave

Hohner Silver Concerto Chromaat  5.695,00 € 
De Ultieme Chromatische mondharmonica. Deze behuizing van deze chromaat word gemaakt van 92,5 % sterling zilver. Het monstuk is zwaar verguld met zilver

Sorry Ron, kon het even niet laten :Lachen: :Lachen:

Alle gekheid op een stokje, ik kan je ook aanraden met Ron contact op te nemen!!
Ik heb ook goede ervaringen met Ron en zijn shop.
To play the harmonica well is a life-long pleasure... don't be in a hurry... work hard and you will get there... you just don't know when... \ David Barrett

Offline d-r-w

• Newbie!
  • *
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #10 Gepost op: 18 september, 2011, 13:19:39 »
haha ik begrijp het inmiddels een beetje,
en de serie van Hohner Chromonica, zijn dat wel ECHTE chromaten zonder een kruising te zijn met een diatonische?

Die zijn ongeveer rond de 150 euro, dat is opzich nog redelijk te doen.
Zoiets als dit: http://www.mondharmonicawinkel.nl/epages/62972081.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/62972081/Products/63/SubProducts/63-0003 ?

Online Mathieu

• Super Hero
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 18 september, 2011, 14:12:36 »
Weer voor wat het waard is:
David Barrett (bluesharmonica.com) beveelt in zijn chromaat lessen aan:
"You'll need a standard solo-tuned C Chromatic Harmonica for this study. I recommend the Hohner Super Chromonica 270 Deluxe (12-hole). If you already own a solo-tuned chromatic that's 10, 12 or 16-hole in size, these will also work just fine."
(http://www.mondharmonicawinkel.nl/epages/62972081.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/62972081/Products/66/SubProducts/66-0003)

Wat ogenschijnlijk voor een tientje meer de iets luxere uitvoering is van jouw linkje.
Zelf kan ik het niet beoordelen, want ik speel geen chromaat.
Laat je voorlichten door Ron.

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
« Reactie #12 Gepost op: 18 september, 2011, 14:52:03 »
Ik zou ook ff bij Ron kijken maar als je een alternatief zoekt dan hebben ze bij thomann ook gewoon Hohner chromaten:

http://www.thomann.de/nl/hohner_chromonica_ii_m270_c.htm

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
« Reactie #13 Gepost op: 18 september, 2011, 14:56:49 »
Ik zou trouwens even op straat gaan spelen om nog een tientje meer bij elkaar te sprokkelen zodat je deze kan kopen:

http://www.thomann.de/nl/hohner_chromonica_iiim280.htm

Die heeft meer gaten :)

Offline d-r-w

• Newbie!
  • *
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #14 Gepost op: 18 september, 2011, 15:17:03 »
Is die laatste beter dan de eenna laatste of heeft hij alleen meer gaten? Want hij is goedkoper dan de 270 deluxe?
En ronde gaten of vierkante, maakt dat nog iets uit?

Gr.