Auteur Topic: Waarom kan ik 2 draw niet zo lang aanhouden als de andere draw noten?  (gelezen 871 keer)

Offline -Michel-

• Hero Member
  • Geslacht: Man
Re: Waarom kan ik 2 draw niet zo lang aanhouden als de andere draw noten?
« Reactie #15 Gepost op: 18 september, 2011, 23:37:07 »
Zei er iemand High  O0

LOL ik zat al te wachten op Ray :laugh: :laugh:
mzzl

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Otto

• Sr. Member
  • www.cherrybomb.nl
    • www.cherrybomb.nl
« Reactie #16 Gepost op: 19 september, 2011, 07:08:28 »
Zei er iemand High  O0

Maareh ik gebruik mn neus tijdens de blaas voor overtollig lucht
vooral omdat je harpje met haalnoten veel meer lucht kan verwerken dan met blaasnoten
gaat de overtollige lucht vooral tijdens lage blaasnoten via de giegel naar buiten.

Wie o wie doet dat ook ?
Ja, dat is ook hoe ik het zou willen doen. Echter ben ik mij de laatste weken er van bewust geworden dat ik bij het inhaleren ook veel lucht naar binnen trek. Nu speel ik elke avond wat toonladders waarbij ik dan extra oplet dat ik mijn neus dicht heb.
Hopelijk gaat het over een tijdje dan meer onbewust.
Rock & roll is the only religion I found that never lets you down. (Lemmy 1983)

Offline Stinkhippie

• Sr. Member
  • Tuuteretuut
« Reactie #17 Gepost op: 19 september, 2011, 10:41:27 »
Als je teveel mee-ademt door je neus verlies je teveel lucht bij zowel het in als uitademen.
De kunst is dus de neusklep te sluiten zodat lucht alleen door de keelholte stroomt.

Wanneer je gaapt sluit de neusklep. Mensen klinken ook afgeknepen als ze iets zeggen terwijl ze gapen, dat komt omdat je neusklep zich dan sluit. Bij verkouden mensen hoor je dit ook, het lichaam sluit dan instinctief de neusklep zodat er geen narigheid je keelholte inlekt. In de "gaapstand" door de mondharmonica ademen heeft als gevolg dat je je neusklep dichthoud bij het spelen.

Bij het in- en uitademen door een mondharmonica is het natuurlijk ook van belang dat je vanuit je buik/middenrif ademt. Als je teveel vanuit je borst ademt geef je je longen niet de ruimte om zich te vullen met lucht.

Je buik zet uit bij het inademen, je vult jezelf met lucht. Adem je uit, dan trek je je buik weer in. De middenrifspier helpt de ingeademende lucht vast te houden en ook om de lucht in je longen naar buiten te duwen.

Samengevat; neusklep dicht en vanuit je buik ademen.

Offline Mrs. Limepop

• Super Hero
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • Gewoon Opnieuw Beginnen
    • Facebook
« Reactie #18 Gepost op: 19 september, 2011, 10:50:46 »
Ja maar Joost....luister nou 's....ik doe niks anders dan bij de andere gaten met mijn neus!
Het lijkt wel of er gewoon veel meer lucht door gat 2 gehaald moet worden om er zuiver geluid uit te krijgen (zoals ik van jou geleerd heb met grote gaapmondholte eindelijke een betere 2 draw onder de knie) dan bij de andere gaten. Het lijkt wel of het gat veel meer lucht in laat dan de andere gaten.

Ik heb net al jullie input gelezen en ik zal er weer mee aan de slag gaan. Ik zal het proberen met dichtgeknepen neus.
 nonono
Bluesharp Challenge 2012 op 20 oktober in het Beauforthuis. Dat wil je niet missen!
http://www.facebook.com/#!/events/394525373933619/

Offline Stinkhippie

• Sr. Member
  • Tuuteretuut
« Reactie #19 Gepost op: 19 september, 2011, 10:58:57 »
Zolang je neus dicht is heb je daar geen hinder van.
Dan denk ik dat het vooral je tongpositie is.
De 2draw is net als de 3draw erg gevoelig voor drukverschillen.
De tong moet plat in je mond rusten om een zuivere drawnote te kunnen produceren.'

Het zou kunnen dat je onbewust nog iets je tong omhoog trekt bij de 2draw. Het riet reageert nog niet helemaal, je gaat nog harder trekken aan de noot, en voor je het weet zit je zonder lucht. Misschien is je ademsteun ook nog niet helemaal ontwikkelt en dan ben je ook snel uitgespeeld.

Ik speel zelf met heel weinig druk en inspanning. Dit geeft me gelijk de mogelijk te kunnen varieren in dynamiek. Met zo weinig mogelijk inspanning weet ik een volle toon te produceren.

Dit is allemaal het product van ademsteun en de juiste embouchure.
Het lijkt in het begin moeilijker om in die houding toon te creëren maar het leert je juist om vanuit een ontspannen positie een volle toon te spelen.

Operazangers komen met hun stem ook boven het complete orkest uit zonder versterking.
Zij hebben geleerd op een zelfde manier toon te produceren.