Auteur Topic: Nieuwe key  (gelezen 486 keer)

Offline Aflevering

• Jr. Member
  • **
  • Harmonica Rocks !
Nieuwe key
« Gepost op: 03 oktober, 2011, 22:26:07 »
Ik speelde al enkele maanden op een C dus ik dacht dat het tijd werd voor een andere, aangezien ik op de C de meeste technieken al onder de knie heb.

Ik kocht een A (vond deze wel handig als tweede) bluesharp MS van hohner. Mijn C was een special 20, ik wou eens iets anders proberen. Maar nu verbazen enkele zaken me toch....
1) het is terug moeilijk om zonder veel luchtverlies de blazen op de gaatjes 1-4 die natuurlijk heel zwaar/laag zijn, misschien is dit de reden?
2) benden lukt niet echt terwijl ik dat op de C al met gemak kon, ligt dit ook aan de lagere noten of?

algemeen: de bluesharp MS heeft een houten kam die langs boven en onderkant afgewerkt is met een randje van koper ofzoiets wat redelijk hard snijd vind ik.

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Aflevering

• Jr. Member
  • **
  • Harmonica Rocks !
Re: Nieuwe key
« Reactie #1 Gepost op: 03 oktober, 2011, 22:38:23 »
Ik speelde al enkele maanden op een C dus ik dacht dat het tijd werd voor een andere, aangezien ik op de C de meeste technieken al onder de knie heb.

Ik kocht een A (vond deze wel handig als tweede) bluesharp MS van hohner. Mijn C was een special 20, ik wou eens iets anders proberen. Maar nu verbazen enkele zaken me toch....
1) het is terug moeilijk om zonder veel luchtverlies de blazen op de gaatjes 1-4 die natuurlijk heel zwaar/laag zijn, misschien is dit de reden?
2) benden lukt niet echt terwijl ik dat op de C al met gemak kon, ligt dit ook aan de lagere noten of?
NOG EEN EXTRATJE:
3) is het dan telkens als je een nieuwe key hebt dat je dit terug wat moet leren: bends,... of zou dat normaal geen probleem  mogen geven?

algemeen: de bluesharp MS heeft een houten kam die langs boven en onderkant afgewerkt is met een randje van koper ofzoiets wat redelijk hard snijd vind ik.

Offline Arnold C.

• Hero Member
  • Geslacht: Man
  • IIIVIVI
    • Forkord Turnaround, the truly harmonic harmonica!
« Reactie #2 Gepost op: 03 oktober, 2011, 22:50:26 »
Het klopt wel dat een A weer net een beetje anders bendt
dan een C. Over de Hohner MS Bluesharp zijn de meningen
hier nogal verdeeld, zelf heb ik er twee in A en Bes en vind
ze erg fijn. Die uitstekende rietplaten worden ook wel
treinrails genoemd, en lang niet iedereen is daar een fan van.

Probeer niet te blazen, maar te ademen. De Bluesharp is
zeker niet de luchtdichtste harp.

Arnold
Iedere muzikant is een drummer.

Forkord Turnaround, the truly harmonic harmonica!          Nu te koop!
http://www.forkord-turnaround.com

Offline Léke

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • In the blues scene I'm still young !!
    • www.motorspuiterij.nl
« Reactie #3 Gepost op: 03 oktober, 2011, 22:51:45 »
Wat Arnold bedoeld is :

Zoek op dit forum maar eens naar wat recencies en meningen over de MS ....... dan weet je genoeg . :bedroefd:  :dasniks:

Léke  8)
Play the blues backwards ......, get your house , your car , your job , your money and  your wife back !!

Offline Carl Comfort

• Hero Member
  • Boogie Chillen!
« Reactie #4 Gepost op: 04 oktober, 2011, 01:01:47 »
Als je makkelijk alles kan benden op die C, zou ik je aanraden de harp open te maken (alleen de covers er af = twee schroeven) En bij de vier blow op die A te beginnen (de bovenkant van je harp).

Schuif eens een tandenstoker helemaal in het gat en duw voorzichtig het riet eens omhoog, 3 mm boven de plaat is geen probleem. Het kan bewegen! Als je bij het uiteinde van het riet bezig bent verandert er niks. Maar meer richting  de basis van het riet (het begin van de hole), kan je door voorzichtig te duwen de stand tussen het uiteinde van het riet met de plaat kleiner maken.

Het gaat om millimeters (of minder) dus een beetje beleid is een goed uitgangspunt. Zet 'm zo dicht dat je nog een makkelijke 4 blow kan spelen. Zit ie te dicht, doe je het zelfde maar dan van boven (je maakt de afstand weer groter). Het is echt 5 min werk. En als je het vaker doet 1 min.

Doe hetzelfde voor de draw rieten maar houd een iets grotere marge. Er zijn ook filmpjes hierover btw. Uitleggen is een stuk complexer dan de uitvoering, ondervind ik.

Als je dit doet zal je waarschijnlijk merken dat de bluesharp lang niet zo'n onding is als je hier doorgaans in recensies leest.

Voor de duidelijk: als je een beetje voorzichtig doet, kan je hiermee echt niet je harp verkloten. Terug buigen kan altijd.

Een andere mogelijkheid is om beide harps open te maken en gewoon naar het verschil te kijken tussen de afstand van het uiteinde van de rieten tov de plaat. Hierdoor krijg je een goed gevoel om hoeveel afstand het gaat 

Offline Aflevering

• Jr. Member
  • **
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #5 Gepost op: 04 oktober, 2011, 08:54:35 »
Als je makkelijk alles kan benden op die C, zou ik je aanraden de harp open te maken (alleen de covers er af = twee schroeven) En bij de vier blow op die A te beginnen (de bovenkant van je harp).

Schuif eens een tandenstoker helemaal in het gat en duw voorzichtig het riet eens omhoog, 3 mm boven de plaat is geen probleem. Het kan bewegen! Als je bij het uiteinde van het riet bezig bent verandert er niks. Maar meer richting  de basis van het riet (het begin van de hole), kan je door voorzichtig te duwen de stand tussen het uiteinde van het riet met de plaat kleiner maken.

Het gaat om millimeters (of minder) dus een beetje beleid is een goed uitgangspunt. Zet 'm zo dicht dat je nog een makkelijke 4 blow kan spelen. Zit ie te dicht, doe je het zelfde maar dan van boven (je maakt de afstand weer groter). Het is echt 5 min werk. En als je het vaker doet 1 min.

Doe hetzelfde voor de draw rieten maar houd een iets grotere marge. Er zijn ook filmpjes hierover btw. Uitleggen is een stuk complexer dan de uitvoering, ondervind ik.

Als je dit doet zal je waarschijnlijk merken dat de bluesharp lang niet zo'n onding is als je hier doorgaans in recensies leest.

Voor de duidelijk: als je een beetje voorzichtig doet, kan je hiermee echt niet je harp verkloten. Terug buigen kan altijd.

Een andere mogelijkheid is om beide harps open te maken en gewoon naar het verschil te kijken tussen de afstand van het uiteinde van de rieten tov de plaat. Hierdoor krijg je een goed gevoel om hoeveel afstand het gaat

Het proberen waard! De MS serie is ontwikkeld om makkelijk te kunnen aanpassen aan je eigen wensen en normen staat er in de 'handleiding' die er bij stak dus  :D

Offline Daan1992

• Jr. Member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 22 oktober, 2011, 14:54:34 »
Hoi!

Ik had zelf ook wat problemen toen ik een A, en later een G kocht. Dit lag toch echt aan m'n techniek, de lagere harpjes spelen wat lastiger dan een C of een D. Bovendien, had ik het probleem dat bij de hoge noten bij hoger gestemde harmonica's(E en F) om snel vals te spelen.

Naarmate ik meer oefen, gaat 't steeds gemakkelijker. Als dit probleem zich nog steeds voordoet na het openschroeven, denk ik toch dat het aan je techniek ligt.

Succes!
Once I was checking to hotel and a couple saw my ring with Blues on it. They said, 'You play blues. That music is so sad.' I gave them tickets to the show, and they came up afterwards and said, 'You didn't play one sad song.'

Buddy Guy