Auteur Topic: stel nu dat je ...  (gelezen 1755 keer)

Offline -peter-

• Full Member
  • Geslacht: Man
stel nu dat je ...
« Gepost op: 23 oktober, 2011, 15:17:12 »
Ik heb in het weekendje Valkenswaard, net zoals de meesten, weer best wat nieuwe manieren van oefenen gehoord.  Iedereen heeft wel zijn loopjes, zijn tips, zijn manier van oefenen.  Daardoor is bij mij een vraag ontstaan.  Als je bv een sport beoefend, dan oefen je ook niet elke training hetzelfde.  Je traint telkens een ander aspect van je sport.  Dus....

Stel nu dat je echt het harmonica spelen serieuzer wil gaan aanpakken.  Stel nu dat je jezelf zou opleggen... ik ga voortaan 5 à 7 dagen per week, een half uurtje oefenen.  Dan kan je zoals (one two free) Boris vertelde, die loopjes oefenen, dat moet ook, maar dat word toch iedereen na een korte tijd beu.  Dus wat hebben we dan nog?  Spelen met backingtracks, bendings, enz

Zouden we via dit forum, ertoe kunnen komen om een soort van week-training op te zetten?  Op welke manier oefenen jullie je, telkens weer, met het harmonica spelen. 

groet Peter

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Orff

• Super Hero
  • *
  • on te road again
Re: stel nu dat je ...
« Reactie #1 Gepost op: 23 oktober, 2011, 15:52:31 »
Uhm ik op 3 manieren
 8) minimaal 1-2 maal per dag de bends en het nummer van cursus blues 1 (no exuses)  >:D
 O0 paar keer per week meespelen met backings uit dropbox of meebléren met muziek die ik leuk vind om de bluesshema's "by heart " te leren en te improviseren.  (dit neem ik vaak op om terug te luisteren)
 :police: in de auto ..korte ritjes big six bluestoonladder / lange ritten meespelen met backings uit dropbox of meebléren met muziek die ik leuk vind.

edit :
wellicht wel leuk om elke maand een andere backingtrack uit te zoeken en dit de backingtrack van de maand maken... iedereen kan er dan zijn eigen tabs tips en tricks bij verzinnen  (en zetten?) en eventueel boxnet mp3 s posten.
zo kunnen we leren van elkaar ......

Offline Boyen

• Full Member
« Reactie #2 Gepost op: 23 oktober, 2011, 18:03:31 »
Ik speel alleen ierse muziek/folk en ik neem m'n repertoir door/probeer een nieuw liedje te leren. Soms switch ik harmonica's.

Ook oefen ik valved bends en normale bends.

Verder heb ik nog voldoende les materiaal hier liggen.

Offline -Michel-

• Hero Member
« Reactie #3 Gepost op: 23 oktober, 2011, 20:42:09 »
zoals je al zegd Peter iedereen heeft een eigen manier of die nou goed is of niet. ik denk zolang je maar speeld is het goed.
Had trouwens ff met onze Boris gepraat en hij vertelde me dat hij de hele dag oefende (dat hebben we ook gezien in de tussen-uurtjes van hem)
Hij zei zelfs dat hij z'n eigen had ingehouden met oefenen toen hij bij Ben en viola was logeren omdat hij zelf dacht dat hun er gek van zouden worden............
Zelf vind ik oefeningen zoals toonladders ook niet leuk om te oefenen en doe het dus ook veel te weinig maarja zoals Ben en Boris zelf ook zeggen als je je dat wel aanleerd gaat al het andere veel makkelijker.

Dus misschien zijn er mensen hier op het forum zoals Ben of Arnold (die zo muzikaal zijn) om oefeningen met "verborgen toonladders" en een lekkere beat eronder en er een echt liedje van maken iedere maand.......... dan zou het voor iedereen denk ik wel leuk zijn en super leerzaam.

mzzl

Offline Ray "Skinny Bones Bradley"

• Super Hero
  • *
  • Repetitio est mater studiorum.
    • ZOEKT en gij zult VINDEN !!
« Reactie #4 Gepost op: 23 oktober, 2011, 22:26:46 »
Lijkt mij een strak plan zolang als het met Peppie en Kokkie taal word opgezet.
Tabs kunnen  :thumps:
Toon semitoon kwint flups hups of ander notenbalk gepiep mag best maar voor de simpele zieltjes onder ons (ik zeit de gek) gewoon Peppie en Kokkie taal.  ;D

Geloof nooit dat Ben daaraan meewerkt, dan zou de beste kerel bij zichzelf in zn Knakenzak schijten.
Maar wij kunnen natuurlijk best zelf iets opzetten....
Als met de Backingtracks.

Dus
wat zijn de loopjes die men oeffent
Een ieder die aan deze lesmethode bij wil dragen zijn beste oefeningen plaatsen via Boxnet met uitleg.
Dan merken we aan de reacties vanzelf wel wat de goede oefeningen zijn.
En hop een les CD is geboren vanuit de kennis van 1000+ leden.

NIEUWE TOPIC NAAM PLEASE!!!
Vergis je niet tussen mijn persoonlijkheid en mijn houding... Mijn persoonlijkheid is wie ik ben.
Mijn houding hangt volledig af van wie jij bent..

S.B. Bradley

Offline R-O-N

• Super Hero
  • *
  • Ludo harmonica et emergere
    • Ramblin' Mind
« Reactie #5 Gepost op: 24 oktober, 2011, 17:41:43 »
Toon semitoon kwint flups hups of ander notenbalk gepiep mag best maar voor de simpele zieltjes onder ons (ik zeit de gek) gewoon Peppie en Kokkie taal.  ;D

Geloof nooit dat Ben daaraan meewerkt, dan zou de beste kerel bij zichzelf in zn Knakenzak schijten.
:laugh:

Ik bijv. oefen heel vaak met backingtracks.
Ik ben in de band bezig met bepaalde nummers en die solo-tjes e.d.  oefen ik gewoon met één backingtrack bijvoorbeeld.
Zo doe ik Help Me,die oorspronkelijk in F staat en met een Bes harp gespeeld dient te worden, op een backingtrack in G, met een C harp. Deze track is een stuk langzamer, maar WTF !??
Dat ding duurt 13 minuten !!!
Dus je kan lekker lang klooien en pielen.Improviseren, dingen uitproberen etc.....
bij interesse post ik 'm wel even.
Music is what feelings sound like...

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
« Reactie #6 Gepost op: 24 oktober, 2011, 18:26:30 »
Stel nu dat je echt het harmonica spelen serieuzer wil gaan aanpakken.  Stel nu dat je jezelf zou opleggen... ik ga voortaan 5 à 7 dagen per week, een half uurtje oefenen.  Dan kan je zoals (one two free) Boris vertelde, die loopjes oefenen, dat moet ook, maar dat word toch iedereen na een korte tijd beu.  Dus wat hebben we dan nog?  Spelen met backingtracks, bendings, enz

1. leer iemands solo naspelen. Pak transcribe erbij en pak een korte solo van een harmonicaspeler die je bewondert en leer de solo naspelen. Vele malen nuttiger dan licks leren spelen. Omdat je leer spelen in context van een akkoorden schema.

2. oefen in het onbegeleid een bluesschema spelen: begin met de grondtonen, dan de grondtoon en de terts dan de grondtoon terts kwint van elk akkoord te spelen en als dat gaat begin je te soleren terwijl je het schema duidelijk laat horen.

3. oefen een toonladder bij voorkeur een nieuwe of een die je nog niet goed kan.
er zijn een heleboel verschillende oefeningen die je met een ladder kan doen, als je niet oppast ga ik ze allemaal opsommen.

4. oefen arpeggios: speel een majeur drieklank in alle posities die je kan vinden, de volgende dag doe je mineur drieklanken, de derde dag dominant septiem akkoorden.

5. speel mee met opnames van goeie muzikanten. Veel liever dan met backing tracks. Als je meespeelt met een serieuze opname krijg je veel meer input dan je van een BT krijgt, je kan proberen dingen na te spelen en je krijgt veel meer het gevoel hoe een echte band speelt.

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
« Reactie #7 Gepost op: 24 oktober, 2011, 18:33:51 »

Peter zei:

Stel nu dat je echt het harmonica spelen serieuzer wil gaan aanpakken.

Peppie en kokkie taal gebruiken lijkt me dan redelijk beledigend.  Als je het harmonica spelen serieuzer wil aanpakken dan is het misschien verstandig om ipv als een malloot de hele dag met backing tracks mee te zitten bleren af en toe even 5 minuten te besteden aan een absoluut minimum aan muziek theorie. Als je het teveel moeite vindt om uit te vinden wat een kwint is dan hoef je eigenlijk helemaal niet te oefenen.

Offline Mathieu

• Super Hero
  • *
  • *** Harpen is Leuk! (maar wel moeilijk) ***
« Reactie #8 Gepost op: 24 oktober, 2011, 23:24:56 »
Gewoon op Wikipedia opzoeken. Bijvoorbeeld kwint:

Kwint

Met kwint wordt in de muziek zowel een interval van vier diatonische stappen aangeduid, als ook de toon die in een diatonische toonladder vier diatonische stappen boven de grondtoon ligt. Zo is bijvoorbeeld het interval tussen de tonen C en G een kwint, en heet G in de toonladder van C de kwint. Een kwint wordt wel aangeduid met P5.
De kwint heeft in de reine stemming een frequentieverhouding van 3:2, wat ongeveer overeenkomt met 702 cents. In de gelijkzwevende stemming is de kwint echter 700 cents. Na het octaaf, dat de eerste boventoon vormt, en daarom het meest verwant klinkt met de grondtoon, is de reine kwint de een octaaf lager klinkende tweede boventoon, en daarom ook zeer verwant met de grondtoon.
Als van een kwint de bovenste toon van het interval verlaagd wordt, spreekt men van verminderde kwint, zoals C - Gb. De verminderde kwint wordt ook wel tritonus genoemd. Wordt de bovenste toon verhoogd, dan spreekt men van overmatige kwint, zoals C - G#.
In de reine stemming zijn alle kwinten tussen stamtonen rein, behalve het interval B - F, dat is een verminderde kwint.
In de stemming van Pythagoras is de kwint natuurrein.

Intervallen in de muziek
Binnen het octaaf: prime (1) · secunde (2) · terts (3) · kwart (4) · kwint (5) · sext (6) · septiem (7) · octaaf (8)
Voorbij het octaaf: none (9) · decime (10) · undecime (11) · duodecime (12) · tredecime (13) · quardecime (14) · quindecime (15)
Overige intervallen: tritonus · tritonus
Microtonale intervallen: cent · komma · diesis · limma · apotome · wolfskwint
Categorie: Interval (muziek)

---------
Als dit geen Jip&Janneke taal is ...   ;D
Duidelijk toch :geenidee:
To play the harmonica well is a life-long pleasure... don't be in a hurry... work hard and you will get there... you just don't know when... \ David Barrett

Offline Ray "Skinny Bones Bradley"

• Super Hero
  • *
  • Repetitio est mater studiorum.
    • ZOEKT en gij zult VINDEN !!
« Reactie #9 Gepost op: 24 oktober, 2011, 23:25:45 »
Peter zei:

Peppie en kokkie taal gebruiken lijkt me dan redelijk beledigend.  Als je het harmonica spelen serieuzer wil aanpakken dan is het misschien verstandig om ipv als een malloot de hele dag met backing tracks mee te zitten bleren af en toe even 5 minuten te besteden aan een absoluut minimum aan muziek theorie. Als je het teveel moeite vindt om uit te vinden wat een kwint is dan hoef je eigenlijk helemaal niet te oefenen.

OMG :o

Vind je een fijne vent hoor Tinus

Laat me een ding horen en laat me vervolgens die kwint horen en ik speel het na flink oefenen en een week wel.
Mischien doe ik al die dingen al wel alleen weet ik niet hoe het heet. SHOOT ME

Moet ik dan maar meteen stoppen met Bluesharp? ( zou sommigen best blij maken denk ik )
Stoppen met oefenen om dat ik niet weet wat een fukking kwint is.......... K.M.A. (excuse my french)

Zullen we het dan maar aan het conservatorium volk overlaten en al het ongeschoolde plebs in adoratie laten toekijken "hoe goed wij bij ons opt conservaaateurium met de mondharmeunica bezig zijn tegenweurdig"
Want een beetje harmonica speler weet toch wat een treets flups kwatch of septictank is en zo niet
Stop maar met muziek maken jij ongeschoolde kaffer............. Bluesharp is voor de elite.

Ja ja die negertjes in de mississippy delta deden het best leuk heur vroeger maar dr is toch echt conservateurium veur nodig om de mondharmonica te kunnen bespelen heur.

Vergis je niet tussen mijn persoonlijkheid en mijn houding... Mijn persoonlijkheid is wie ik ben.
Mijn houding hangt volledig af van wie jij bent..

S.B. Bradley

Offline Orff

• Super Hero
  • *
  • on te road again
« Reactie #10 Gepost op: 24 oktober, 2011, 23:31:00 »
1. leer iemands solo naspelen. Pak transcribe erbij en pak een korte solo van een harmonicaspeler die je bewondert en leer de solo naspelen. Vele malen nuttiger dan licks leren spelen. Omdat je leer spelen in context van een akkoorden schema.

5. speel mee met opnames van goeie muzikanten. Veel liever dan met backing tracks. Als je meespeelt met een serieuze opname krijg je veel meer input dan je van een BT krijgt, je kan proberen dingen na te spelen en je krijgt veel meer het gevoel hoe een echte band speelt.

Bedankt voor de tips  Tinus....  :thumps:

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
« Reactie #11 Gepost op: 24 oktober, 2011, 23:36:32 »
Je kan je stromannen weer oppakken en meenemen. Het heeft niets met elitisme of conservatoria van doen.

Als je serieus een instrument wil spelen dan kan ik me gewoon niet voorstellen dat je niet tenminste de moeite neemt om jezelf in ieder geval een minimum aan theorie bij te brengen. Hoe kunnen we anders in text dingen beschrijven? Als je niet eens de meest basale muziek termen kan gebruiken?

Offline Orff

• Super Hero
  • *
  • on te road again
« Reactie #12 Gepost op: 24 oktober, 2011, 23:43:37 »
 :stop:  ???  kerels.... waar zijn jullie nu helemaal mee bezig ......    ???  doe even gezellig ... waarom voel jij je aangevallen Dré,,,, Tinus geeft zijn 5 cents en daar doe je iets mee  of je doet er niets mee .... bepaal je toch zelf....... even goede vrienden....

Offline Mathieu

• Super Hero
  • *
  • *** Harpen is Leuk! (maar wel moeilijk) ***
« Reactie #13 Gepost op: 24 oktober, 2011, 23:47:19 »
Voor mijzelf kan ik wel *iets* aan basistheorie gebruiken, maar dan heeeeeeeel simpel en begrijpelijk uitgelegd.
die Wiki beschrijving van hierboven gaat mij eigenlijk al te ver.
To play the harmonica well is a life-long pleasure... don't be in a hurry... work hard and you will get there... you just don't know when... \ David Barrett

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
« Reactie #14 Gepost op: 24 oktober, 2011, 23:48:20 »
Voor mijzelf kan ik wel *iets* aan basistheorie gebruiken, maar dan heeeeeeeel simpel en begrijpelijk uitgelegd.
die Wiki beschrijving van hierboven gaat mij eigenlijk al te ver.

Dat klopt die wiki beschrijving is alles behalve behulpzaam.