Auteur Topic: stel nu dat je ...  (gelezen 1755 keer)

Offline Carl Comfort

• Hero Member
  • Boogie Chillen!
Re: stel nu dat je ...
« Reactie #75 Gepost op: 27 oktober, 2011, 23:02:02 »
Over lick vs hele nummer.. een lick heeft weinig waarde als je 'm maar met moeite kan spelen. Je hebt er pas wat aan als je 'm altijd tot je beschikking hebt, dus in de maat en op elk tempo kan spelen. En kan modificeren, zo nodig.. dan heb je er wat aan, anders weinig idd

Zo zou je het leren van licks moeten benaderen, denk ik.

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Carl Comfort

• Hero Member
  • Boogie Chillen!
« Reactie #76 Gepost op: 27 oktober, 2011, 23:04:27 »
Het is ook maar wat je wilt met harmonica. Maar ik wil graag, steeds door kunnen spelen..vanuit mezelf..dan heb ik er weinig aan om hele solo's nummers noot voor noot te kennen, dan wordt ik een soort jukebox

Offline Carl Comfort

• Hero Member
  • Boogie Chillen!
« Reactie #77 Gepost op: 27 oktober, 2011, 23:06:24 »
'poor man's jukebox' welteverstaan

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
  • Geslacht: Man
    • www.tinuskoorn.nl
« Reactie #78 Gepost op: 27 oktober, 2011, 23:42:26 »
dan heb ik er weinig aan om hele solo's nummers noot voor noot te kennen, dan wordt ik een soort jukebox

Het is natuurlijk niet de bedoeling om die solos noot voor noot na te spelen op het podium, hoewel een heel bekende harmonica speler er een goeie boterham mee lijkt te verdienen, maar een goeie solo heeft samenhang en opbouw, spanning en rust en dat kan je natuurlijk wel goed leren door een hele solo te leren spelen. Juist de ruimte tussen de noten is vaak  verrassend als je een goeie solo naspeelt.

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
  • Geslacht: Man
    • www.tinuskoorn.nl
« Reactie #79 Gepost op: 27 oktober, 2011, 23:50:38 »
Wat overigens niet wegneemt dat je ook prima losse licks kan plukken uit een solo. Een korte lick is natuurlijk veel makkelijker tot perfectie te studeren en dan te integreren in je spel.

Offline Carl Comfort

• Hero Member
  • Boogie Chillen!
« Reactie #80 Gepost op: 28 oktober, 2011, 15:35:30 »
maar een goeie solo heeft samenhang en opbouw, spanning en rust en dat kan je natuurlijk wel goed leren door een hele solo te leren spelen. Juist de ruimte tussen de noten is vaak  verrassend als je een goeie solo naspeelt.

Daar ben ik het helemaal mee eens! Het analyseren van de samenhang, als het ware. Das meer waard dan dat je de licks noot voor noot kent.