Auteur Topic: Hoe worden tabs gelezen (was: nav Acda en de Munnik)  (gelezen 11468 keer)

trill

• Gast
Hoe worden tabs gelezen (was: nav Acda en de Munnik)
« Gepost op: 19 januari, 2006, 01:14:13 »
Beste Peter, Collega op de Bluesharp

Ik ken de nummers die je tabt helemaal niet. Ik luister nooit naar Acda en die andere. Jij zult die tabs ongetwijfeld goed getabt hebben. Ik tab zelf ook wel eens wat alleen in een ander genre. Maar wat mij zo verontrust is dat niemand (ik herhaal niemand) dit foutje opmerkt. Ik las je tab en ik denk  'dat klopt niet' Nogmaals ik ken het nummer niet. Maar al die mensen die het nummer wel kennen en het na willen spelen, van allemaal heeft dus niemand je hierop geattendeerd. Daardoor weet ik nu ook hoe mijn tabs gelezen worden. Ik gebruik dit forum dan ook vooral als mijn eigen archief om tabs op te zoeken die ik ooit heb uitgezocht. Een soort bibliotheek. Ik vind het wel jammer. Maar ja.

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Jervis

• Hero Member
  • Geslacht: Man
  • Heel Nederland aan de mondharmonica!
    • Business Harmonics
Re: Hoe worden tabs gelezen (was: nav Acda en de Munnik)
« Reactie #1 Gepost op: 19 januari, 2006, 15:37:34 »
Trill,
je slaat de spijker op zijn kop:
  • mensen die pas beginnen met spelen willen tabs, maar zijn niet in staat eventuele fouten te herkennen en zullen dus ook geen feedback geven
  • mensen die al enigszins kunnen spelen zijn nauwelijks geinteresseerd in tabs, en zullen dus evt. fouten niet herkennen want ze lezen die tabs alleen maar globaal

Zijn tabs op deze site dan nutteloos? Ik denk het niet. De roep om tabs zal blijven bestaan zolang er mensen zijn die pas beginnen met spelen, en nog niet hebben geleerd muziekjes zelf uit te zoeken. Maar als iemand vraagt om de tabs van bijv. Whammer Jammer dan is het in mijn ogen:
  • een beginner die nog geen idee heeft wat hij/zij vraagt
  • een niet beginnende speler voor wie het veel meer verschil zou maken om te leren het zelf uit te zoeken (in plaats van het aan anderen te vragen)

Kortom: tabs blijven heel nuttige hulpmiddelen voor de beginnende speler, maar als het nummer ingewikkelder wordt dan bijv. Lang zal ie leven, zijn tabs niet het middel om het te leren. Ik waardeer de bijdrage van een heleboel tab-schrijvers op dit forum, die ook meer ingewikkelder nummers of zelfs hele solo's uitschrijven. Maar dat houdt volgens mij de beginnende spelers ook "lui", er is een risico van niet-ontdekte "foute" tabs, en het houdt de illusie in stand dat je via tabs ?cht kunt leren spelen.

Als ik de cha-cha-cha wil leren dansen, heb ik al snel niet genoeg aan de basis-voetstappen. Al die leuke pasjes, draaitjes en effectjes, die het juist een swingende dans maken, kan je wel opschrijven maar dan mis je het punt. Je gaat het beter leren door een goede danspartner te vinden(lees: iemand om mee samen muziek mee te spelen), een goede dansleraar in te huren (....) en daarnaast door een heleboel uren zelfstudie. Een echt goede danser wordt je niet uit een boekje. Zo is het ook met mondharmonica spelen en boekjes/sites vol tabs.

Tot zover mijn duit in het tab-zakje. Het gaat er mij om dat deze site blijft bijdragen aan alle spelers van alle niveau's. Maar er komt een punt in je ontwikkeling als mh-speler dat het site-onderdeel "tabs" zijn waarde verliest (of je het nou leuk vindt of niet). Benieuwd naar jullie reactie.

Offline Ron

• Super Hero!
  • **
  • SoulBlower Harmonicas
    • De Mondharmonica Winkel
« Reactie #2 Gepost op: 19 januari, 2006, 20:21:58 »
Beste Trill&Jervis

Ik ben het helemaal eens met jullie verhaal, als ik naar mezelf kijk en de periode dat ik bezig ben met dit mooie instrument, heb ik de tab alleen gebruikt om hiermee de bluesladders en meerdere bluesrifs te leren, totdat ze er automatisch uitrolden.

Ik ben nu gelukkig in een stadium belandt dat ik vaak, tot bijna altijd een nummer gelijk kan meespelen, waardoor voor mij de tabs in mijn stadium van spelen dus overbodig worden.

Het is ook veel leuker om zelf een bepaald nummer in te vullen met je eigen spel en eigen fantasie, waardoor je jezelf ook steeds meer traint in het echte MH spel.

De stelling een tab is zeker nuttig, vooral in het begin is zeker waar, maar als je een goed en eigen spel wilt leren , zul je deze loslaten en veel moeten luisteren naar wat de betere speler spelen en proberen dit na te spelen en je eigen draai eraan te geven

Ook is het niet erg om hierbij fouten te maken, ook daarvan zal je spel groeien en niet te vergeten, op deze manier train je ook je muziekaal gehoor !

Dit is mijn bescheiden mening hierover.

Ron

Offline Kees S

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 19 januari, 2006, 21:48:07 »
Ik ben het gedeeltelijk eens met de discussie hieronder over tabs. Het is inderdaad zo dat het veel leerzamer is om zelf de tabs te vinden. Het is ook leuker om zelf variaties te maken op de nummers en niet zo letterlijk te spelen.

Ik ben het "zelfs" eens met de opmerking dat tabben voor ingewikkelde stukken niet zoveel zin heeft.

Er is echter 1 ding waar een beginnende speler volgens mij wel behoefte aan heeft: de link leggen tussen melodie en harp (en DUS de link tussen melodie en positie). Als ik NU een stukje blues hoor, dan hoor ik dat het bijvoorbeeld tweede positie is en dan hoor ik waar de noten worden gespeeld. Toen ik pas begon had ik echt geen flauw idee waar en op welke harp ik die noten zoeken moest.

Om daar een beginnetje aan te maken (zo van: o, nu hoor ik een 4-draw bend), daarvoor zijn tabs wel nuttig, mits de positie er dan bij wordt vermeld natuurlijk.

Bovendien vind ik het eigenlijk wel leuk om af en toe eens te tabben.

Groeten,
Peter

Offline Jervis

• Hero Member
  • Heel Nederland aan de mondharmonica!
    • Business Harmonics
« Reactie #4 Gepost op: 20 januari, 2006, 10:41:40 »
Hoi Peter e.a.

Je hebt helemaal gelijk: de vraag "met welke toonsoort harp moet ik dat en dat nummer meespelen?" blijft inderdaad langer een relevante vraag, ook voor mensen die de eerste beginselen al onder de knie hebben.

Ik heb op dit forum (http://www.bluesharp.nl/harmonica/index.php?topic=327.0) een complete dubbel-CD van Sonny Boy Williamson II voorzien van nummer x - harpje y. Moeten we ons misschien vooral richten op het opbouwen van een bibliotheek met dergelijke overzichten?

Voor ingewikkelder nummers is de complete tab denk ik nog steeds niet zo heel erg nuttig, maar wel een simpel advies als bijv.:
  • "Whammer Jammer" (uitvoering J Geils Band op Full House)
  • meespelen met A harp (in 2e positie)
  • switchen tussen tongueslapping op 3+ en accoorden op (12) (met tong-effect, iets als "toedelieduk")
  • af en toe accent op 3'
  • na accent op 3' teruglopen naar 1 en dan weer tongueslapping op 3+

Of zoiets?

Offline Andy

• Sr. Member
  • Harmonica Rocks ! ............maar de mijne nog ni
    • KlungelAir
« Reactie #5 Gepost op: 20 januari, 2006, 15:43:23 »
Hoi,

Als beginner (sinds 14 dagen) vind ik het ook belangrijk om tabs te kunnen lezen.
Het probleem met tabs op het net is dat ze ofwel niet 100% juist zijn ofwel dat er nog een hoop info mist zoals de lengte van de noten/rust .
3 jaar geleden ben ik met gitaar spelen gestart en daar heb je het zelfde probleem.
Als de ritmes te ingewikkeld of te snel zijn dan is het als beginner moeilijk te volgen.
Zelf gebruik ik TablEdit om sommige stukjes te oefenen. (zelf ben ik niet zo'n muzikaal talent)
TablEdit is een software voor gitaar, je kan er noten ingeven en TablEdit zet dit dan om in tabs.
Je kan dit dan beluisteren in midi. (Omzetten van midi naar tab gaat ook.)
TablEdit heeft ook de mogelijkheid om de standaard notitie om te zettn in harmonica tabs.
Je kan dan dit stuk in oefenen (meespelen) op een lagere snelheid en zo de snelheid langzaam op voeren.

Op een andere plaats in dit forum was er vraag naar tabs van BAANTJER, dat begin ziet er dan ongeveer zo uit:

B/? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ?/? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ??? ? /? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? /4----------? ? ? ? ? ?/? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? /
Z/? ? ? 7? ?6? ?7.? 6----/ 5'----------------/-(5')------7? ?6? ?7.? ?6-----/? ? ? ? ? ? ? ?4-------/-(4)-----? ? ? ? ? /

boven de lijn? B = blazen
onder de lijn? Z? = zuigen

In TablEdit is dat allemaal wel iets duidelijker

TablEdit is gratis te downloaden op het net, met de gratis versie kan je maar max. 16 maten opslaan.

Hopelijk heeft iemand hier iets aan.

in de bijlage een klein stukje van Baantjer dat met TablEdit gemaakt is . (het is niet 100% juist om dat bij mij de diatonic harmonica ingesteld was en dus niet alle noten voorhanden zijn)

Groetjes
? ? ? ? ? ? ? ? ? ? Andy
Ik ben echt wel een klungelair<br /><br />http://nl.netlog.com/KlungelAir<br />http://www.everyoneweb.com/klungelair/

Offline muskey_B

• Sr. Member
  • ik doe mijn best
« Reactie #6 Gepost op: 31 maart, 2006, 18:15:55 »
Zelf lees ik weleens tabs, maar naspelen deet ik nooit.De meeste nrs die getabt worden ken ik niet of wel eens gehoord maar meer niet .zoals bob dillen wel eens van gehoord.ken alleen ?blowing in de wind? van hem .wel luister ik veel bluesradio