Hoi,
Als beginner (sinds 14 dagen) vind ik het ook belangrijk om tabs te kunnen lezen.
Het probleem met tabs op het net is dat ze ofwel niet 100% juist zijn ofwel dat er nog een hoop info mist zoals de lengte van de noten/rust .
3 jaar geleden ben ik met gitaar spelen gestart en daar heb je het zelfde probleem.
Als de ritmes te ingewikkeld of te snel zijn dan is het als beginner moeilijk te volgen.
Zelf gebruik ik TablEdit om sommige stukjes te oefenen. (zelf ben ik niet zo'n muzikaal talent)
TablEdit is een software voor gitaar, je kan er noten ingeven en TablEdit zet dit dan om in tabs.
Je kan dit dan beluisteren in midi. (Omzetten van midi naar tab gaat ook.)
TablEdit heeft ook de mogelijkheid om de standaard notitie om te zettn in harmonica tabs.
Je kan dan dit stuk in oefenen (meespelen) op een lagere snelheid en zo de snelheid langzaam op voeren.
Op een andere plaats in dit forum was er vraag naar tabs van BAANTJER, dat begin ziet er dan ongeveer zo uit:
B/? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ?/? ? ? ? ? ? ? ? ? ?
? /? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? /4----------? ? ? ? ? ?/? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? /Z/? ? ? 7? ?6? ?7.? 6----/ 5'----------------/-(5')------7? ?6? ?7.? ?6-----/? ? ? ? ? ? ? ?4-------/-(4)-----? ? ? ? ? /
boven de lijn? B = blazen
onder de lijn? Z? = zuigen
In TablEdit is dat allemaal wel iets duidelijker
TablEdit is gratis te downloaden op het net, met de gratis versie kan je maar max. 16 maten opslaan.
Hopelijk heeft iemand hier iets aan.
in de bijlage een klein stukje van Baantjer dat met TablEdit gemaakt is . (het is niet 100% juist om dat bij mij de diatonic harmonica ingesteld was en dus niet alle noten voorhanden zijn)
Groetjes
? ? ? ? ? ? ? ? ? ? Andy