Poll

Hoe waardeer jij de Roland Cube?

1 (14.3%)
0 (0%)
1 (14.3%)
1 (14.3%)
4 (57.1%)

Totaal aantal stemmen: 7

Auteur Topic: Roland cube 15XL  (gelezen 1410 keer)

Offline Flipper

• Super Hero
  • *
  • Geslacht: Man
  • neen, je benD niet zover...
Roland cube 15XL
« Gepost op: 04 januari, 2012, 20:13:41 »
Had mijn versterker SX ga-1065 weggegeven samen met de Shure Bullet, nu heb ik alleen nog een Pignose 7-100 en Shaker Dynamic en de onbekende Summum met een vet crystal element erin. Tijd voor een nieuwe versterker dus. ;D

Omdat ik (nog) geen band heb en nog niet goed vertrouwd ben met versterkt spelen, wilde ik nog niet direct overstappen naar een buizen- of lampenversterker m.a.w. ik zocht naar een goede transistorversterker die meer kon dan de pignose.

In Antwerpen zijn er 3 winkels die versterkers verkopen: Strings & Things (die ik niet zo goed vertrouw, als je iets bestel, dan duurt het mŕŕnden voordat de bestelling binnen is), the Beat Shop en Muziek + Visie. Eerst ben ik naar de Beat Shop gegaan met de gedachte dat ik niet boven €90,- ga. Eigenlijk was het de bedoeling dat ik de Roland Cube 15XL ging kopen, maar als er betere amps in die prijsklasse waren, dan stond ik wel voor open ;D De Cube kostte daar €99,- :o Behoorlijk meer dan op internet (+/- 85,-), ik zag nog een goedkope Orange (€75,-) en Vox Pathfinder 10 (€80,-) staan, maar qua opties kon ie niet echt tippen aan de Cube. :-\

Daarna ben ik naar Muziek + Visie gegaan, werd meteen vriendelijk ontvangen door jonge gasten die heel wat van versterkers afwisten. ECHT GOEIE service daar! :applaus: Daar kostte de Roland Cube 15XL €89,90, dus rond de verwachtte prijs. Ik had de Shaker Dynamic meegenomen zodat ik ze kon uitproberen. Ik was meteen verrast: die ging veel harder dan ik had verwacht, ik was ook aangenaam verrast door de klank, de klankkleur was veel "vrijer" dan de pignose. :kwijl: Meteen gekocht, want dat was, denk ik, ook de enigste transistorversterker in die prijsklasse die ze hadden.

Thuis aangekomen nog wat verder mee geëxperimenteerd en ik moet zeggen, het heeft me helemaal niet teleurgesteld: deze nogal robuuste, potige versterker heeft me echt verrast, zowel qua klank als de mogelijkheden. :thumps: :thumps:

De Roland Cube 15XL kent in feite 2 "modussen": CLEAN en LEAD, bij CLEAN is er een bass (lage tonen), middle (middentonen) en trebble-regelaar (hoge tonen).

Je kunt ook overschakelen naar een LEAD-kanaal, waarmee je een vervorming krijgt. De mate van de vervorming kan je regelen met de GAIN-knop. Er zijn 4 type vervormingen in de Cube 15XL:

OVERDRIVE (natuurlijke vervorming),
DISTORTION (hardere vervorming dan overdrive),
METAL ZONE (hardere en zwaardere vervorming dan distortion) en
EXTREME (omschreven als "gevoelig geluid met grote versterking dat zware, lage frequenties en een intense vervorming biedt terwijl het geluid helder blijft").

Maarrr daar stopt het niet bij want er zijn nog andere opties:

AUX-IN: aansluiting voor audiospeler (je kunt dus achtergrond muziek mee inpluggen en versterkt meespelen)
RECORDING OUT/PHONES: aansluiting voor koptelefoons voor stille oefensessies of soundcheck, ook kan je hiermee een recorder aansluiten, als je wilt opnemen.
POWER SQUEEZER: van deze functie heb ik weinig gemerkt, waarschijnlijk stond mijn versterker niet ver open genoeg. Deze functie wordt omschreven als "u kunt een geluid produceren dat dezelfde klank en balans behoudt bij een uitvoer van 2 Watt voor volumeniveaus die beter geschikt zijn voor thuis", klinkt Chinees in mijn oren :geenidee: :geenidee:

Alles bij elkaar: duurder dan een Orange of Vox Pathfinder 10, maar voor dat beetje meer krijg je wel meer opties en een geweldige transistorversterker (voor beginners of voor thuis) die zijn sporen reeds al verdiend heeft. :thumps: :thumps:

EDIT: je kunt de wettelijke garantietermijn van 2 jaar verlengen tot 3 jaar als je de Roland-producten registreert op www.roland.com

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Captain Planet

• Sr. Member
  • The bluesharp is the mother of the band.
Re: Roland cube 15XL
« Reactie #1 Gepost op: 04 januari, 2012, 23:18:12 »
Ik heb dezelfde bak, en ik vind hem ook echt GEWELDIG. Echt niets overtreft deze bak vind ik.

Heb je die power squeezer al getest?

Het is eigenlijk gewoon dat je met eenzelfde vervorming gewoon stiller gaat spelen. Ik vind het wel niet super handig voor harmonica, aangezien je zelf ook een akoestisch geluid produceert. De versterker is oorspronkelijk gemaakt voor een gitaar zoals je wel zal weten, een elektr gitaar heeft heel wat minder last van akoestisch geluid die de vervorming gaat verstoren.

En trouwens idd zeer vriendelijke mensen bij de muziek+visie. Ongelooflijke service ook!

Offline Flipper

• Super Hero
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 05 januari, 2012, 16:35:45 »
Ah zo, ik dacht al dat de power squeezer iets spectaculairs moest voorstellen ;D

Je hebt de Roland Cube ook daar besteld neem ik aan? :thumps: :thumps: Welke mic gebruik je daarbij? Mijn Shaker Dynamic is een geweldige combi. 8) Met mijn Summum (met crystal element) is dat wat minder, maar binnenkort komt er nog een mic in mijn bus, ook een crystal-element erin, dus zien wat dat geeft ::)

Offline Captain Planet

• Sr. Member
« Reactie #3 Gepost op: 05 januari, 2012, 22:24:56 »
Shure SM57 met een Shure A85F. Klinkt verdomd goed vind ik, ik heb wel nog geen andere mic ermee kunnen vergelijken :p. Welke mic zal nog aankomen binnenkort? Post zeker je bevindingen, ben benieuwd wat die combo zal geven :D.

En ja, ook gekocht bij muziek+visie, daar koop ik het meest van m'n spullen :D.

Offline Flipper

• Super Hero
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 05 januari, 2012, 23:47:16 »
De Shure Slim-X 777S (volgens sommigen de "Little Walter mic") is onderweg ;D Ik zal zeker de bevindingen posten. ;D

Offline R-O-N

• Super Hero
  • *
  • Ludo harmonica et emergere
    • Ramblin' Mind
« Reactie #5 Gepost op: 06 januari, 2012, 17:21:33 »
Wat betreft de Cube; ik weet van die dingetjes dat het gruwelijke monstertjes zijn, met een waanzinnig geluid. Snoeihard en vet geluid. Echt geen verkeerd ampje.
Een gitarist in mijn vorige band repeteerde met zo'n Cube. Ik bleef me verbazen over het kabaal wat er uit kwam. :thumps:
Music is what feelings sound like...

Offline Wouter81

• Newbie
  • *
  • Ken de blues en speel hem met enthousiasme !
« Reactie #6 Gepost op: 06 januari, 2012, 20:33:09 »
Toen ik op zoek was naar een versterker heb ik veel online onderzoek gedaan om er achter te komen welke het best gewaardeerd wordt. Ik kwam er achter dat de Cube serie veruit de meeste fans heeft in de prijsklasse rond 100 euro. Sinds een maand heb ik dus de Cube 20 XL thuis staan.

Ik kan niet anders zeggen: Zeker een aanrader!

Offline Darkrowdy

• Hero Member
  • its smiley blues
« Reactie #7 Gepost op: 06 januari, 2012, 20:53:29 »
die cube versterkers zijn geweldig, alleen zou ik voor de ''normale'' cube gaan. dus geen XL versie. klinken super en hebben net wat meer mogelijkheden. Bijv. de roland cube 30X
prima versterkers.
iik de line 6 spider 4 serie is zeker een aanrader. ik gebruik deze zelf voor gitaar en harp, en die klinkt perfect.
forumbluesharpnl.hyves.nl

Offline Darkrowdy

• Hero Member
  • its smiley blues
« Reactie #8 Gepost op: 06 januari, 2012, 20:54:45 »
BTW die power squeezers werker prima hoor. mijn opa gebruikt hem altijd :)

Offline Flipper

• Super Hero
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 07 januari, 2012, 11:42:24 »
die cube versterkers zijn geweldig, alleen zou ik voor de ''normale'' cube gaan. dus geen XL versie. klinken super en hebben net wat meer mogelijkheden. Bijv. de roland cube 30X
prima versterkers.
iik de line 6 spider 4 serie is zeker een aanrader. ik gebruik deze zelf voor gitaar en harp, en die klinkt perfect.
Zijn er hier dan Cube X-series? In de winkel hebben ze alleen maar de Cube XL-series. Wat is het verschil tussen de X en XL, buiten de kleur en één vervorming?

Offline Darkrowdy

• Hero Member
  • its smiley blues
« Reactie #10 Gepost op: 07 januari, 2012, 15:17:48 »
Zijn er hier dan Cube X-series? In de winkel hebben ze alleen maar de Cube XL-series. Wat is het verschil tussen de X en XL, buiten de kleur en één vervorming?

als je de 30X neemt, dan zul je zien dat die meer funties heeft. de 15 is inderdaad bijna gelijk.

Offline Captain Planet

• Sr. Member
« Reactie #11 Gepost op: 07 januari, 2012, 16:02:50 »
In vergelijking met de 15X is de XL een 'betere' versie. Eigenlijk hebben ze er alleen een extra vervorming aan toegevoegd.
Vanaf de 20X's-30X's en hoger hebben ze er nog wat boss effecten ingegooid vb. delay. Maar ook hier is de 20XL, 30XL en verder weer de 'betere' nieuwe versie.

En bovendien kost zo'n 20XL dan nog bijna het dubbele toen ik die keuze moest maken. Ik ben gewoon voor de 15XL gegaan dan omdat de effecten in pedalen toch sowieso van betere kwaliteit zijn.

Ik weet niet of er een echt geluidsverschil is standaard tussen de X en XL series. Anyway, de X serie worden niet meer gemaakt dacht ik, ben ik niet zeker van.

Oké, daar mijn bijdrage, nu terug studeren  :angel:

Offline Darkrowdy

• Hero Member
  • its smiley blues
« Reactie #12 Gepost op: 07 januari, 2012, 17:11:19 »
In vergelijking met de 15X is de XL een 'betere' versie. Eigenlijk hebben ze er alleen een extra vervorming aan toegevoegd.
Vanaf de 20X's-30X's en hoger hebben ze er nog wat boss effecten ingegooid vb. delay. Maar ook hier is de 20XL, 30XL en verder weer de 'betere' nieuwe versie.

En bovendien kost zo'n 20XL dan nog bijna het dubbele toen ik die keuze moest maken. Ik ben gewoon voor de 15XL gegaan dan omdat de effecten in pedalen toch sowieso van betere kwaliteit zijn.

Ik weet niet of er een echt geluidsverschil is standaard tussen de X en XL series. Anyway, de X serie worden niet meer gemaakt dacht ik, ben ik niet zeker van.

Oké, daar mijn bijdrage, nu terug studeren  :angel:
persoonlijk vind ik het geluid bijna gelijk. je hoort bijna geen verschil. en roland staat bekend om zijn geweldig klinkende effecten.

Offline Flipper

• Super Hero
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 07 januari, 2012, 17:45:43 »
Ik zag trouwens ook de Line 6 spider IV in muziek + visie staan. Helaas lag de prijs hoger dan mijn vooropgestelde budget, maar qua modificaties doet ie zeker niet onder voor de Cube 15X(L).

Offline Captain Planet

• Sr. Member
« Reactie #14 Gepost op: 07 januari, 2012, 23:10:39 »
persoonlijk vind ik het geluid bijna gelijk. je hoort bijna geen verschil. en roland staat bekend om zijn geweldig klinkende effecten.

Ik zou zeggen dat er zelfs geen verschil is in geluid. De effecten zijn wel mooi meegenomen, dat wel, maar ik verkies toch pedaaltjes ook al vallen die duurder uit :-).