Had mijn versterker SX ga-1065 weggegeven samen met de Shure Bullet, nu heb ik alleen nog een Pignose 7-100 en Shaker Dynamic en de onbekende Summum met een vet crystal element erin. Tijd voor een nieuwe versterker dus.

Omdat ik (nog) geen band heb en nog niet goed vertrouwd ben met versterkt spelen, wilde ik nog niet direct overstappen naar een buizen- of lampenversterker m.a.w. ik zocht naar een goede transistorversterker die meer kon dan de pignose.
In Antwerpen zijn er 3 winkels die versterkers verkopen: Strings & Things (die ik niet zo goed vertrouw, als je iets bestel, dan duurt het mŕŕnden voordat de bestelling binnen is), the Beat Shop en Muziek + Visie. Eerst ben ik naar de Beat Shop gegaan met de gedachte dat ik niet boven €90,- ga. Eigenlijk was het de bedoeling dat ik de Roland Cube 15XL ging kopen, maar als er betere amps in die prijsklasse waren, dan stond ik wel voor open

De Cube kostte daar €99,-

Behoorlijk meer dan op internet (+/- 85,-), ik zag nog een goedkope Orange (€75,-) en Vox Pathfinder 10 (€80,-) staan, maar qua opties kon ie niet echt tippen aan de Cube.

Daarna ben ik naar Muziek + Visie gegaan, werd meteen vriendelijk ontvangen door jonge gasten die heel wat van versterkers afwisten. ECHT GOEIE service daar!

Daar kostte de Roland Cube 15XL €89,90, dus rond de verwachtte prijs. Ik had de Shaker Dynamic meegenomen zodat ik ze kon uitproberen. Ik was meteen verrast: die ging veel harder dan ik had verwacht, ik was ook aangenaam verrast door de klank, de klankkleur was veel "vrijer" dan de pignose.

Meteen gekocht, want dat was, denk ik, ook de enigste transistorversterker in die prijsklasse die ze hadden.
Thuis aangekomen nog wat verder mee geëxperimenteerd en ik moet zeggen, het heeft me helemaal niet teleurgesteld: deze nogal robuuste, potige versterker heeft me echt verrast, zowel qua klank als de mogelijkheden.

De Roland Cube 15XL kent in feite 2 "modussen": CLEAN en LEAD, bij CLEAN is er een bass (lage tonen), middle (middentonen) en trebble-regelaar (hoge tonen).
Je kunt ook overschakelen naar een LEAD-kanaal, waarmee je een vervorming krijgt. De mate van de vervorming kan je regelen met de GAIN-knop. Er zijn 4 type vervormingen in de Cube 15XL:
OVERDRIVE (natuurlijke vervorming),
DISTORTION (hardere vervorming dan overdrive),
METAL ZONE (hardere en zwaardere vervorming dan distortion) en
EXTREME (omschreven als "gevoelig geluid met grote versterking dat zware, lage frequenties en een intense vervorming biedt terwijl het geluid helder blijft").
Maarrr daar stopt het niet bij want er zijn nog andere opties:
AUX-IN: aansluiting voor audiospeler (je kunt dus achtergrond muziek mee inpluggen en versterkt meespelen)
RECORDING OUT/PHONES: aansluiting voor koptelefoons voor stille oefensessies of soundcheck, ook kan je hiermee een recorder aansluiten, als je wilt opnemen.
POWER SQUEEZER: van deze functie heb ik weinig gemerkt, waarschijnlijk stond mijn versterker niet ver open genoeg. Deze functie wordt omschreven als "u kunt een geluid produceren dat dezelfde klank en balans behoudt bij een uitvoer van 2 Watt voor volumeniveaus die beter geschikt zijn voor thuis", klinkt Chinees in mijn oren

Alles bij elkaar: duurder dan een Orange of Vox Pathfinder 10, maar voor dat beetje meer krijg je wel meer opties en een geweldige transistorversterker (voor beginners of voor thuis) die zijn sporen reeds al verdiend heeft.

EDIT: je kunt de wettelijke garantietermijn van 2 jaar verlengen tot 3 jaar als je de Roland-producten registreert op
www.roland.com