Auteur Topic: Nieuwe stemming voor de Marine Band Deluxe?  (gelezen 336 keer)

Offline Maarten

• Full Member
  • Geslacht: Man
  • blaaszuigblaas zuigzuigblaas...hijg
Nieuwe stemming voor de Marine Band Deluxe?
« Gepost op: 24 januari, 2012, 10:40:55 »
Gegroet medesmoelschuivers,

Na een dik jaar de harmonica's wat aan de kant te hebben geschoven, ben ik sinds kort weer begonnen. Het eerste werk was het vervangen van een aantal oude, kapotgespeelde harpjes door nieuwe. Ik had zo'n twee jaar geleden al eens een Marine Band Deluxe Eb gekocht en die beviel me toen enorm, waardoor ik besliste om er bij te kopen in D, A en F. Gisteren was het grote moment: de D en de A werden geleverd. Het eerste wat me opviel is dat het instrument blijkbaar een opfrissing heeft gehad. De dekplaten zijn een beetje anders: nieuwe decoratie, nog ietsje meer open achteraan en toch ook wat scherpere randjes. Verder blijkt de rietplaat ook een millimetertje groter te zijn geworden. Wat echter het meeste opvalt, is dat het mij lijkt alsof de stemming veranderd is. Op mijn twee jaar oude Eb (met de vermelding "2005" op de dekplaat) klinken de akkoorden behoorlijk goed, terwijl dat op de nieuwe die akkoorden wat ruwer klinken (als ik het goed heb zou de oude eerder een "just intonation" hebben en de nieuwe eerder een "equal temperament" hebben). Het gevoel doet mij nogal denken aan mijn oude Hering Vintage 1923, waar de akkoorden ook vrij ruw klonken. Is dit een bekende verandering, of zou het toeval zijn en bv. eerder te wijten aan slordigheid bij het stemmen in de fabriek (of derde optie: mijn gehoor is niet bijzonder goed  ;)).

Groetjes,

Maarten

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline benbouman

• Hero Member
  • www.customharmonicashop.nl
    • Custom Harmonica Shop
Re: Nieuwe stemming voor de Marine Band Deluxe?
« Reactie #1 Gepost op: 24 januari, 2012, 11:37:13 »
In het kort even wat begrippen:
Just Intonation tuning: de mondh wordt zo gestemd dat de akkoorden mooi vol /rond klinken. Daartoe worden sommige tonen wat lager dan de referentie toon gestemd. Bij een referentie van A=442Hz is bij Just Intonation bijv. 5 draw ( en 9 draw ) op -29 cent gestemd. Als je deze noten enkel speelt en je vergelijkt dit met een door een keyboard gespeelde noot , dan hoor je een duidelijk verschil.
Er is nog verschil in Just Intonation , je kunt 7-limit gebruiken en 19-limit.
Meer hierover kun je lezen op:
http://ohw.se/hca/tntheory.php

Equal tuning houdt in dat alle tonen op 0 ( op de referentie toon van bijv. A =442 Hz) worden gestemd. Het gevolg: minder mooi klinkende akkoorden maar meer zuiver klinkende enkele noten vergeleken met andere instrumenten met een vaste stemming.

Seydel gebruikt al jarenlang een compromised tuning, zie in voornoemd artikel tabel 8A.

Hohner gebruikt al enige jaren een vergelijkbare stemming zoals deze dor Steve Baker is geadviseerd. De akkoorden klinken aanvaardbaar goed en enkele noten wijken niet teveel af.

Jouw Marine Band de Luxe zou dus eigenlijk goed moet klinken.

Wat nu speelt is het feit dat slechts zelden een mondharmonica perfect gestemd uit de fabriek komt. Dat is nou net precies de reden dat ik beta-harps verkoop. Een beta-harp wordt op stemming gecontroleerd en evt. naar wens anders gestemd.

Een speler die overblows gebruikt heeft meestal een voorkeur voor equal tuning, meer klassieke bluesspelers hebben liever Just Intonation of een compromised tuning.

Zelf leren lijkt nu een goede optie maar het probleem dat je zult tegenkomen is het testen van de mh. Je moet technisch in staat zijn om zuiver te kunnen blazen en halen op verschillende volumes om alle enkele tonen, de akkoorden en de octaven te kunnen testen.

Ik hoop dat dit enig inzicht geeft >:D

Ben Bouman

Offline Ray "Skinny Bones Bradley"

• Super Hero
  • *
  • Repetitio est mater studiorum.
    • ZOEKT en gij zult VINDEN !!
« Reactie #2 Gepost op: 24 januari, 2012, 13:14:04 »
MODERATOOOOOR!!!!!

Mischien een idee om dit antwoord van Ben in een topic in de leraren kamer bovenaan te plaatsen (sticky heet dat geloof ik)
Hier zijn namelijk wel vaker vragen over.
En dit is een duidelijke uitleg.
Vergis je niet tussen mijn persoonlijkheid en mijn houding... Mijn persoonlijkheid is wie ik ben.
Mijn houding hangt volledig af van wie jij bent..

S.B. Bradley

Offline Arnold C.

• Hero Member
  • IIIVIVI
    • Forkord Turnaround, the truly harmonic harmonica!
« Reactie #3 Gepost op: 24 januari, 2012, 15:55:51 »
Ik hoop dat dit enig inzicht geeft >:D

Inderdaad een duidelijk verhaal,  :thumps:

Hier nog een interessant artikel over de stemming van de Hohners:

http://www.angelfire.com/music/harmonica/hohnertuningsbyepping.html

En natuurlijk de onbetaalbare artikelen van Pat Missin:

http://www.patmissin.com/tunings/tunings.html

Arnold

Iedere muzikant is een drummer.

Forkord Turnaround, the truly harmonic harmonica!          Nu te koop!
http://www.forkord-turnaround.com

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
« Reactie #4 Gepost op: 24 januari, 2012, 18:45:31 »
MODERATOOOOOR!!!!!

Mischien een idee om dit antwoord van Ben in een topic in de leraren kamer bovenaan te plaatsen (sticky heet dat geloof ik)
Hier zijn namelijk wel vaker vragen over.
En dit is een duidelijke uitleg.

JAAAAAAAAA IK BEN ERRRRR ;D
goed plan :thumps:, zal ff kijken of dat kan en hoe, greetz ...

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
« Reactie #5 Gepost op: 24 januari, 2012, 18:46:19 »
In het kort even wat begrippen:
Just Intonation tuning: de mondh wordt zo gestemd dat de akkoorden mooi vol /rond klinken. Daartoe worden sommige tonen wat lager dan de referentie toon gestemd. Bij een referentie van A=442Hz is bij Just Intonation bijv. 5 draw ( en 9 draw ) op -29 cent gestemd. Als je deze noten enkel speelt en je vergelijkt dit met een door een keyboard gespeelde noot , dan hoor je een duidelijk verschil.
Er is nog verschil in Just Intonation , je kunt 7-limit gebruiken en 19-limit.
Meer hierover kun je lezen op:
http://ohw.se/hca/tntheory.php

Equal tuning houdt in dat alle tonen op 0 ( op de referentie toon van bijv. A =442 Hz) worden gestemd. Het gevolg: minder mooi klinkende akkoorden maar meer zuiver klinkende enkele noten vergeleken met andere instrumenten met een vaste stemming.

Seydel gebruikt al jarenlang een compromised tuning, zie in voornoemd artikel tabel 8A.

Hohner gebruikt al enige jaren een vergelijkbare stemming zoals deze dor Steve Baker is geadviseerd. De akkoorden klinken aanvaardbaar goed en enkele noten wijken niet teveel af.

Jouw Marine Band de Luxe zou dus eigenlijk goed moet klinken.

Wat nu speelt is het feit dat slechts zelden een mondharmonica perfect gestemd uit de fabriek komt. Dat is nou net precies de reden dat ik beta-harps verkoop. Een beta-harp wordt op stemming gecontroleerd en evt. naar wens anders gestemd.

Een speler die overblows gebruikt heeft meestal een voorkeur voor equal tuning, meer klassieke bluesspelers hebben liever Just Intonation of een compromised tuning.

Zelf leren lijkt nu een goede optie maar het probleem dat je zult tegenkomen is het testen van de mh. Je moet technisch in staat zijn om zuiver te kunnen blazen en halen op verschillende volumes om alle enkele tonen, de akkoorden en de octaven te kunnen testen.

Ik hoop dat dit enig inzicht geeft

Ben Bouman

Offline Maarten

• Full Member
  • blaaszuigblaas zuigzuigblaas...hijg
« Reactie #6 Gepost op: 24 januari, 2012, 18:52:30 »

Dat heb ik in het verleden ook al geprobeerd, doch met wisselend succes. Ik heb trouwens de indruk dat mijn -goedkope- elektronische tuner niet al te goed is. Wat zijn eigenlijke goede tuners?
Daarnaast herinner ik me plots een opmerking van Adam Gussow in zijn filmpje over harmonicaonderhoud: hij zegt dat de 1 en 2- draw (op een Marine Band, in zijn geval) vaak erg flat klinken out-of-the-box of na een korte inspeelperiode en hij adviseert dan ook om ze meteen een beetje scherper te tunen. Geldt dit voor alle MH's en is die raad überhaupt betrouwbaar (ik meen mij tevens te herinneren dat AG erg hard speelt, wat de toonhoogte sowieso wat verlaagt)?

Dat zal ik binnenkort kunnen ervaren. Ik wacht vol ongeduld op dat F-harpje dat ik bij je besteld heb  :thumps: Alvast bedankt voor de nuttige informatie.

Groetjes,

Maarten