Handig om te weten bij dit nummer:
De mondharmonica die gebruikt wordt heeft de Just Intonation tuning en dat klinkt echt anders dan de huidige mondharmonica stemmingen zoals de Hohner en Seydel stemmingen.
Ik krijg af en toe bestellingen waarbij om deze stemming gevraagd wordt. De akkoorden klinken prachtig maar als je overschakelt naar deze stemming moet je er echt aan wennen.
Als je , zoals de meeste spelers, altijd een beetje bendt als je wat harder speelt, klinkt het al gauw " vals" omdat je de toch al wat lager gestemde tonen teveel gaat benden.
De spelers van toen waren niet anders gewend en hun spel is daarop dan ook gebaseerd. Maar ook bij oude opnames hoor je wel eens valse noten en ja, dat kun je dan authentiek noemen.
Ik vind het soms " te vals" klinken.
Voor gehoortraining is het best wel goed om een mondharmonica in de Just Intonation tuning te hebben en te leren horen waar de noten anders klinken en wanneer ze net teveel benden/vals gaan klinken. Het geeft je een beter gevoel/begrip voor blues.
Mocht je interesse hebben in zo'n mondharmonica , dan kun je die in mijn webshop bestellen en aangeven welke tuning jouw voorkeur heeft. Of je stuurt mij een email :
ben@harmonicainstituut.nlBen Bouman