Hellow,
Volgens mij is een buiginkje een combinatie van techniek, kracht en de harmonica zelf. Eerst en vooral moet je techniek goed zijn, uiteraard. Er komt echter ook kracht bij kijken. Niet al te veel, maar toch een beetje. Vooral een goede dosering van kracht is belangrijk, want veel mensen gaan te zwaar op hun bend leunen, zonder het zelf te beseffen. Bij veel mensen is daarom op de 3 vooral het probleem dat ze de halve en de anderhalve noot probleemloos kunnen spelen, maar de hele noot niet, omdat die juist de meeste subtiele techniek vergt. Het moeilijkst is het raken van die noot. Het heeft echter ook te maken met de harmonica zelf. Hoe luchtdichter hij is, hoe minder kracht op de gebogen noten moet egzet worden. Zelf heb ik een (licht kromgetrokken) Marine band en een Lee Oskar. Op de laatste komen de bends haast vanzelf en kan ik zonder veel kracht te zetten de anderhalve op de 3 en de hele op de 2 halen. De eerste lekt veel meer lucht, waardoor ik flink meer kracht moet zetten. Als hij niet goed is 'opgewarmd' is het soms zelfs onmogelijk om de anderhalve mooi te spelen.
Groetjes