Auteur Topic: Valse lucht  (gelezen 312 keer)

Offline Luuk

• Full Member
  • Geslacht: Man
Valse lucht
« Gepost op: 26 januari, 2012, 23:26:42 »
Meschien staat dit al ergens in een ander topic ik weet het niet.
Maar ik heb thuis een aantal mondharmonica's. Allemaal hohner. Nu kan ik er redelijk geluid uit krijgen maar heb toch vaak last van false lucht. Dan hoor ik gewoon serieus de lucht langs de harmonica trekken tijdens een noot.

Ik vind dit persoonlijk best irritant zeker als ik versterkt speel. Nu denk ik dat dat komt doordat bij hohner er 2 van die uitstekende randen zitten boven en onder je gaten zeg maar. Dus nu is mijn vraag weet iemand daar wat op. Of meschien eens een mondharmonica van een ander merk kopen die ook goed klinkt. Maar vlak is aan het speel gedeelte??

Breek asjeblieft los, want het zal me erg helpen.

Alvast bedankt,

Groeten Luuk

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Léke

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • In the blues scene I'm still young !!
    • www.motorspuiterij.nl
Re: Valse lucht
« Reactie #1 Gepost op: 26 januari, 2012, 23:31:26 »
Valse lucht krijg je meestal door slecht afgestelde rieten, niet door die treinrails , die is hooguit irritant  . Er zit behoorlijk verschil tussen de diverse harmonica's , en een goed afgestelde harp scheelt natuurlijk erg veel .

Léke  8)
Play the blues backwards ......, get your house , your car , your job , your money and  your wife back !!

Offline Luuk

• Full Member
« Reactie #2 Gepost op: 26 januari, 2012, 23:33:50 »
Valse lucht krijg je meestal door slecht afgestelde rieten, niet door die treinrails , die is hooguit irritant  . Er zit behoorlijk verschil tussen de diverse harmonica's , en een goed afgestelde harp scheelt natuurlijk erg veel .

Léke  8)

Oke, wist ik niet. Drukte bijna die harmonica in mijn mond om te proberen die false lucht weg te krijgen maar dat lukte niet. Klopt dan wel dat waarschijnlijk de rieten niet goed afgesteld staan. Wat kan ik hieraan zelf doen?

Offline Léke

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • In the blues scene I'm still young !!
    • www.motorspuiterij.nl
« Reactie #3 Gepost op: 26 januari, 2012, 23:56:59 »
Een cursus customizen volgen ....

of een andere harp kopen .

Léke  8)
Play the blues backwards ......, get your house , your car , your job , your money and  your wife back !!

Offline Mathieu

• Hero Member
  • *** Harpen is Leuk! (maar wel moeilijk) ***
« Reactie #4 Gepost op: 27 januari, 2012, 00:01:01 »
1) de Hohner Special 20 heeft (gelukkig) geen treinrails. Als tongblokker vind ik een treinrails zeer irritant.

2) wat kan je aan doen aan het afstellen van rieten etc.
= tunen, customizen etc.Zie bijv
http://www.overblow.com/?menuid=135 = allerlei tuning zaken door Tinus

Of

= een tuningserie van Hohner, weliswaar voor de chromaat maar deels ook relevant voor diatoon.
Er zijn een stuk of 8 YouTube-jes.

2 alternatief) nagekeken, afgestelde harpjes bij Ben en of Ron kopen.
To play the harmonica well is a life-long pleasure... don't be in a hurry... work hard and you will get there... you just don't know when... \ David Barrett

Offline Greg

• Full Member
  • Polly put your kettle on
« Reactie #5 Gepost op: 27 januari, 2012, 09:16:14 »
Als je veel last hebt van Valse lucht en je bent al een tijdje aan het spelen dan wordt het idd mss tijd om eens een stapje verder te gaan met je harmonica's en deze een beetje meer naar je eigen spel te zetten (customizen met zo'n mooi, fancy woord  ;) )

o.a. de site van Tinus die hierboven werd aangehaald geeft al een zeer goede inleiding in wat de mogelijkheden allemaal zijn i.v.m. customizen, maar je kan erover lezen zoveel je wil, vanaf dat je zelf iets probeert ga je er echt over bijleren en merken wat de verschillen zijn.

Ik zou zeggen begin heel eenvoudig: draai eens een mondharmonica open en kijk naar de rietjes en hoe ze in het rietslot staan. Sommige zullen wat meer open staan, sommige staan wat dichter in de opening van het gat. Neem eens bijvoorbeeld een tandenstoker en probeer wat nieuwe 'standen' van rietopeningen. Hiermee bedoel ik dat je met de tandenstoker tegen het rietje kan duwen, met enige voorzichtigheid, zodat je deze dichter in de opening duwt of er net verder uit. monteer de harmonica terug en ervaar zelf het verschil....

vertrouw je het hele zaakje niet dan probeer je best eens op een oudere harmonica die je mss ergens hebt liggen, of op zo'n heel goedkoop ding uit de Lidl ofzo  ;)

groeten, Greg.

Offline -Michel-

• Sr. Member
« Reactie #6 Gepost op: 27 januari, 2012, 13:49:24 »
niet proberen met zo'n goedkoop ding van de lidl i.i.g daar valt geen eer aan te behalen dus alleen maar frustratie omdat de rieten niet recht zijn e.d

dus probeer het op een oude (normale) merk harp dan gaat het zeker lukken  :thumps: :thumps:
mzzl

Offline Greg

• Full Member
  • Polly put your kettle on
« Reactie #7 Gepost op: 27 januari, 2012, 17:46:33 »
niet proberen met zo'n goedkoop ding van de lidl i.i.g daar valt geen eer aan te behalen dus alleen maar frustratie omdat de rieten niet recht zijn e.d

mmm het gaat wel hoor. Natuurlijk kan je er geen super ding van maken, zelfs geen goed ding, maar je merkt zeker en vast resultaat. Dat heb ik toch ervaren. Als try-out voor als je nog nooit een harmonica hebt open gedraaid en aan de rietjes bent gekomen kan het zeker geen kwaad er eens op te proberen  ;)

maar bon, met enkel de rietstanden te wijzigen kan je in principe weinig fout doen tenzij je die dingen echt helemaal gaat ombuigen (niet doen dus) dus eigenlijk kan het geen kwaad om op een gewone harmonica te beginnen. Vanaf dat je met embossen, stemcurve enz. gaat beginnen wordt het niet of semi-omkeerbaar en dan wordt het wat spannender natuurlijk   :thumps:

Greg

Offline Luuk

• Full Member
« Reactie #8 Gepost op: 31 januari, 2012, 18:54:27 »

Oke heel erg bedankt voor de adviezen. Ik denk dat ik een nieuwe koop. En deze zelf eens ga proberen te tunen. Ik bedoel zo erop spelen is vervelend. Dus waarom niet proberen  :)