Auteur Topic: Suzuki Manji  (gelezen 553 keer)

Offline vouder

• Newbie
  • *
  • Geslacht: Man
  • Harmonica Rocks !
Suzuki Manji
« Gepost op: 04 februari, 2012, 10:57:04 »
Ik heb gisteren mijn nieuwe mondharmonica Suzuki Manji in de bus gekregen, ik moet zeggen dat mijn eerste bevindingen heel goed zijn, heel makkelijk bespeelbaar en reageert op het minste beetje lucht, naar mijn mening, ook veel gemakkelijker om bendings te spelen. :thumps:

Ik had de low F besteld, omdat ik die lage tonen mooi vind, maar ja, dat is ieder zijn eigen mening he.

Nog iemand ervaring met deze harmonica?
Vouder

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Stinkhippie

• Sr. Member
  • Tuuteretuut
Re: Suzuki Manji
« Reactie #1 Gepost op: 04 februari, 2012, 11:36:05 »
Ik speel sinds anderhalf alleen nog maar op manji's. De eerste lichting van deze modellen waren zeer wisselend in kwaliteit. Out of the box waren ze qua afstelling vaak een ramp. De laatste tijd zijn ze een stuk beter, ik hoef er bijna niks meer aan te doen. De fosforbronzen rietjes zijn zowel duurzaam als soepel en de kam voelt ook zeer prettig. Naast de marineband crossover zijn dit mijn favoriete harpjes. De manji wint het voor mij met een neuslengte.

Offline kim snelten

• Full Member
  • Blues is a Botheration - Otis Spann
« Reactie #2 Gepost op: 04 februari, 2012, 13:54:13 »
Hola Vouder & stinkhippie,

Ik heb er eentje in D.
Ik vond 'm nogal snel 'vastlopen', en Joost -sorry, ik weet zijn achternaam niet- van de amsterdam harmonica meet up heeft 'm aangepast.
het is nu een fijn soepel bespeelbaar instrument en mooi zuiver in de enkele noten.
De klank is helder en sprankelend en behoorlijk hard, maar voor mij iets te 'licht'.
Ik blaas gewoon te hard.
Mijn favoriet is toch de Seydel 18 nog wat, dikkere reeds & een diepere klank, maar de prijs!
Toen ik begon was een Marine Band 11 gulden!
Maar ik zou zeker gaan voor de Manji als je tevreden bent!
? voor stinkhippie, wat doe je dan met zo'n harp?

groet kim 

Offline Stinkhippie

• Sr. Member
  • Tuuteretuut
« Reactie #3 Gepost op: 04 februari, 2012, 14:31:24 »
Hoi Kim, ik ben Joost :P

Jansen van achteren dus. Ik leg het je bij Paul Oscher wel uit.

Offline vouder

• Newbie
  • *
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #4 Gepost op: 04 februari, 2012, 14:39:39 »

ik hoef er bijna niks meer aan te doen.

Ik ben nu niet nieuwsgierig, maar toch nieuwsgierig genoeg om graag te weten wat je er nog aan doet  :Lachen:
Vouder

Offline Ray "Skinny Bones Bradley"

• Super Hero
  • *
  • Repetitio est mater studiorum.
    • ZOEKT en gij zult VINDEN !!
« Reactie #5 Gepost op: 04 februari, 2012, 15:18:21 »
Een manji is een prima instrument
Qua toon een fel scherp harpje en loeihard
Ze zijn inderdaad wel heel erg soepel bespeelbaar bij het kleinste briesje heb je toon
Embossen kan maar is niet nodig
Afstellen tja een beetje gappen naar eigen smaak en kunnen is bij elke MH wel aan te raden maar verder hoef je niet veel aan de Manji te doen

Nadelen (voor sommigen)
Tunen is vooral het ding bij een manji/Suzuki
Accoorden vind ik niet helemaal mooi klinken maar het is maar waar je van houd.

Dekplates van aluminium folie

En als je vergelijkt met seydel zijn de gaatjes wat klein (of de seydel gaatjes wat groter)

@ Kim als je die 18 .. nogwat te prijzig vind
probeer eens een Seydel Session Steel
scheelt iets in prijs en ik vind hem net zo goed zo niet beter
Vergis je niet tussen mijn persoonlijkheid en mijn houding... Mijn persoonlijkheid is wie ik ben.
Mijn houding hangt volledig af van wie jij bent..

S.B. Bradley

Offline de.dre

• Full Member
« Reactie #6 Gepost op: 04 februari, 2012, 19:52:38 »
Een manji is een prima instrument
Qua toon een fel scherp harpje en loeihard
Ze zijn inderdaad wel heel erg soepel bespeelbaar bij het kleinste briesje heb je toon
Embossen kan maar is niet nodig
Afstellen tja een beetje gappen naar eigen smaak en kunnen is bij elke MH wel aan te raden maar verder hoef je niet veel aan de Manji te doen

Nadelen (voor sommigen)
Tunen is vooral het ding bij een manji/Suzuki
Accoorden vind ik niet helemaal mooi klinken maar het is maar waar je van houd.

Dekplates van aluminium folie

En als je vergelijkt met seydel zijn de gaatjes wat klein (of de seydel gaatjes wat groter)

@ Kim als je die 18 .. nogwat te prijzig vind
probeer eens een Seydel Session Steel
scheelt iets in prijs en ik vind hem net zo goed zo niet beter

de session steel is inderdaad een goed harpje, echter vind ik hem wel wat dik, scheelt zo,n 2 a3 mm met andere types.

Offline Mathieu

• Super Hero
  • *
  • *** Harpen is Leuk! (maar wel moeilijk) ***
« Reactie #7 Gepost op: 04 februari, 2012, 22:28:32 »

de session steel is inderdaad een goed harpje, echter vind ik hem wel wat dik, scheelt zo,n 2 a3 mm met andere types.
Went vanzelf.

En sinds wanneer hebben harpspelers geen grote mond meer?  ;D
To play the harmonica well is a life-long pleasure... don't be in a hurry... work hard and you will get there... you just don't know when... \ David Barrett

Offline -Michel-

• Hero Member
« Reactie #8 Gepost op: 05 februari, 2012, 01:50:15 »
Je kunt ook  kammen bestellen (heb ik nog gedaan uit U.S.A) en dan zelf dunner maken.
Maar als het goed is kun je straks ,binnen zeer korte tijd dezelfde kammen bestellen bij Ben bouman en zelfs ook dunnere als ik het goed heb begrepen. (maar daar steek ik niet mijn hand voor in het vuur)

P.s dit geld dan voor de  session-steel en de 1847

(zo kun je dus zelf je harp samenstellen , rietplaten,kam en deksels) heb zelf nu dus al een paar sessionsteel/1847 hybrides samengesteld

mzzl

Offline kim snelten

• Full Member
  • Blues is a Botheration - Otis Spann
« Reactie #9 Gepost op: 05 februari, 2012, 13:37:29 »
Ben heeft me op een seydel met een dunnere kam laten spelen.
ik had er eerlijk gezegd nooit zo over nagedacht - nu denk ik nooit zoveel- maar met mijn slappe lipspanning, speel nooit thuis meer, oefen niet, geloof ik dat ik beter af ben met gaatjes zo groot mogelijk, anders glij ik er zo overheen.
Wat dachten jullie van het idee juist dikkere kammen?
of, zoals Mathieu al laconiek heeft opgemerkt, je went er zo aan.
groet Kim 

Offline de.dre

• Full Member
« Reactie #10 Gepost op: 05 februari, 2012, 19:24:12 »
dat het went, dat klopt. echter of iemand het fijn vind is wat anders. ik heb zelf dat ik de wat dunnere wat fijner vindt dus mijn persoonlijke voorkeur. ( ondanks ik best een grote smoel heb  :laugh: )

Offline Maarten

• Full Member
  • blaaszuigblaas zuigzuigblaas...hijg
« Reactie #11 Gepost op: 06 februari, 2012, 09:22:25 »
Ik speel zowel op dunne (Marine Band Deluxe) als op dikke (Seydel 1847, Lee Oskar) harpjes. Tijdens het spelen voel ik eigenlijk geen verschil, beide zijn even comfortabel. Het enige wat wel vreemd aanvoelt, is wisselen van een dunne naar een dikke. Ik merk dan wel dat mijn emboesjure verkeerd zit en dan duurt het wel even voor dat weer helemaal goed zit. Maar, ach, da's een luxeprobleem, nietwaar (tenzij je Orange Blossom Special wil spelen, natuurlijk).

Groetjes,

Maarten

Offline -Michel-

• Hero Member
« Reactie #12 Gepost op: 06 februari, 2012, 13:46:32 »
Ik weet niet hoor (heb geen schuifmaaat). Maar de Lee Oscar hapjes zijn wezenlijk dunner dan de 1847
Dat merk ik heel duidelijk met spelen
mzzl

Offline Maarten

• Full Member
  • blaaszuigblaas zuigzuigblaas...hijg
« Reactie #13 Gepost op: 06 februari, 2012, 14:02:09 »
Daar heb je grotendeels gelijk in, maar check eens de onderste dekplaat van een LO in A of G: die is groter om ratelen van het riet tegen de dekplaat te voorkomen. Een normale LO valt inderdaad mee qua dikte, maar die lagere sleutels zijn serieus dikke broodjes.

Offline Mathieu

• Super Hero
  • *
  • *** Harpen is Leuk! (maar wel moeilijk) ***
« Reactie #14 Gepost op: 06 februari, 2012, 14:54:56 »
Waar hebben we het eigenlijk over??

Gisteren weer reklames van zowel MacGoofy als BurgerQueen op TV. Da's pas dik! En die worden ook naar binnen geschoven.

>:D :Lachen:
To play the harmonica well is a life-long pleasure... don't be in a hurry... work hard and you will get there... you just don't know when... \ David Barrett