Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
07 September, 2010, 03:21:29
Startpagina Help Zoek Kalender Inloggen Registreren
Nieuws:
Speciale sectie voor de chromatische mondharmonica: Klik hier!!!

+  Bluesharp - Mondharmonica
|-+  De Mondharmonica academie
| |-+  Beginnen met mondharmonica (Moderator: blackcat)
| | |-+  Beginnen met Mondharmonica
« vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Beginnen met Mondharmonica  (gelezen 2143 keer)
ozzyos545
Newbie!
*

« Gepost op: 21 November, 2009, 19:51:03 »

Hallo,

Ik ben hier nieuw en ik wil graag Mondharmonica leren spelen, ik speel al jaren lang gitaar (klassiek / akoestisch / elektrisch) en jaren lang piano.

Daar wil ik nu bij gaan mondharmonica spelen omdat in combinatie met piano en gitaar mooie dingen kunnen ontstaan.

Ik heb hier al wat gelezen en volgens mij is het beste voor mij (als beginneling) om te beginnen met een Hohner Special 20...

Ik dacht er persoonlijk aan om met een G blues harp te beginnen voor stukken als Op Fietse van Skik en andere stukken voor Lohues, maar als je naar veel andere stukken kijkt is het misschien beter om voor C te gaan (of voor allebei). Daarnaast speel ik ook vaak Blues, welke bluesharp is daarvoorr het beste?

Met vriendelijke groet.
Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!
Midnight Special
Hero Member

"Sunny" Boy Williamson

« Antwoord #1 Gepost op: 21 November, 2009, 22:30:16 »

Dag Ozzy,

Maak het niet ingewikkelder dan nodig, op een Special 20 kun je uitstekend blues spelen.
Blues wordt op een harmonica meestal in "2e positie" gespeeld. Dat betekent dat als je een Special 20 in de toonsoort C koopt, je daarop blues in de toonsoort G speelt. Veel bluesmuziek staat in de toonsoort E, en dat speelt je op een A-harpje.
Met de zoekfunctie op dit forum kan je vast veel meer info vinden over 2e positie of "crossharp" spelen.

Succes, Louis.

EdR
Full Member

Slide and harp to keep the blues alive

« Antwoord #2 Gepost op: 08 Februari, 2010, 21:52:27 »

Beginnen met mondharmonica..................misschien is de volgende quote van Godfried Bomans wel de belangrijkste:
http://www.meetup.com/Amsterdam-Harmonica-Meetup-Group-Holland/photos/310391/13008973/

Groeten Ed

Pagina's: [1] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar: